Mange sjællændere har dårlig mobildækning
69.000 sjællændere – eller hvad der svarer til 11 procent af alle i aldersgruppen 18-70 år angiver, at deres forbindelse på mobilen enten er dårlig eller meget dårlig på deres bopæl. Det viser en undersøgelse Userneeds har foretaget for Ingeniørforeningen.
Der er indgået en bred politisk aftale, der skal sikre bedre dækning i private hjem via brug af signalforstærkere, og muligheder for at teleselskaberne kan bruge hinandens net. Det kan naturligvis få en positiv indvirkning. Alligevel bør processen med at komme problemet til livs speedes op, mener Ingeniørforeningens tele-ekspert Thomas Haagendal.
”Det er stadig alt for mange, der oplever dårlige forbindelser. Gode mobilforbindelser er i dag helt klare forudsætninger for at vi som borgere kan passe arbejde, skole, offentlige myndigheder og det personlige netværk. Det nytter ikke noget, hvis en hjemmehjælper skal køre til nærmeste bakketop for at sende vigtige fotos til vurdering hos en læge, at vi ikke kan få forbindelse i livsvigtige situationer eller at borgere og virksomheder fravælger at etablere sig i specifikke områder i Danmark på grund af dårlig dækning,” siger han.
Thomas Haagendal påpeger dog, at kombinationen af valg af teleselskab og mobiltelefonens antenne kan være medvirkende til oplevelsen af udfald og dårlige forbindelser. Her kan borgere selv gøre noget ved at sikre sig den rette mobiltelefon hos den operatør der bedst opfylder den enkeltes behov, og hvor prisen måske kommer i anden række. Men det ændrer ikke på, at sjællændernes oplevelser er reelle nok. Med indførelsen af smartphones, som er mere computer end telefon og dermed betydeligt ringere som telefon, er oplevelsen ikke blevet bedre.
”Der er stigende krav og forventninger til, at vi skal kunne kommunikere med vores arbejde og offentlige myndigheder, og her er hurtigere og bedre tele- og bredbåndsforbindelser klare forudsætninger. Så nytter det ikke noget, at så mange sjællændere oplever dårlig dækning,” siger han.
Ifølge Thomas Haagendal er teleselskaberne klar til at gøre meget, men kan være underlagt politiske beslutninger, der ikke underbygger en optimal teknisk løsning, og der er ingen selskaber, der vil opsætte antenneudstyr for millioner af kroner med udsigten til, at det ikke løser problemet.
”Derfor skal vi have skabt et fælles samarbejde, hvor vi får undersøgt de konkrete
dækningsproblemer grundigt, og får skabt dækning der, hvor den er ringe. Det gør vi kun ved at sikre nogle attraktive rammer for etablering af dækning, der hvor den endnu ikke er god,” siger han
Hvordan synes du, at mobildækningen er på din bopæl?
(befolkningen 18-70 år)
|
Sjælland, Lolland og Falster |
Meget god |
34% |
God |
44% |
Hverken eller |
10% |
Dårlig |
8% |
Meget dårlig |
3% |
Ved ikke/har ikke mobil |
0% |
Total |
100% |
Kilde: Userneeds har for Ingeniørforeningen, IDA indhentet 2.025 svar fra danskere mellem 18-70 år.
251 af respondenterne er fra Region Sjælland.
Information om Ingeniørforeningen, IDA
Følg pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Skuffende fald i optaget på ingeniøruddannelserne27.7.2025 18:03:09 CEST | Pressemeddelelse
Flere store samfundsudfordringer er truet af lavere optag på ingeniøruddannelserne
Massiv interesse for ingeniøruddannelserne5.7.2025 16:56:53 CEST | Pressemeddelelse
Civilingeniøruddannelsen er for andet år i træk den mest søgte
Facebook på kollisionskurs med danske brugere3.7.2025 13:28:59 CEST | Pressemeddelelse
Facebook vil have adgang til brugernes private billeder på telefonen, men otte ud af ti danskere opfatter deres billeder som lige så private som helbredsoplysninger, viser IDA-undersøgelse.
Hver femte arbejder et sted uden stressplan2.7.2025 07:45:02 CEST | Pressemeddelelse
Hvad skal du gøre, hvis du bliver ramt af stress? Det svæver i luften på mange arbejdspladser. Mange erhvervsaktive danskere aner ikke, hvor de skal gå hen, hvis stressen rammer, viser nye tal fra IDA.
Hver anden tager jobbet med på ferie1.7.2025 07:28:11 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af danskerne tjekker arbejdsmail og tager opkald i sommerferien – og for mange er det ikke frivilligt. Hver fjerde oplever, at arbejdsgiveren forventer, de står til rådighed. Det viser nye tal fra IDA.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum