5.311 lastbiler ruller dagligt over grænsen til Danmark

Antallet af lastbiler, der ruller ind i Danmark dagligt, fastholder sit høje 2016-niveau også i 3. kvartal 2016. 5.311 lastbiler i døgnet kørte ind over den danske grænse i Danmark i 3. kvartal 2016. En udvikling, der vidner om en voksende samhandel med resten af Europa, lyder det fra vejgodstransportens brancheorganisation – ITD, der står for grænsetællingerne.

5.311 lastbiler i døgnet ruller ind over de danske grænser i øjeblikket. Lastbiltrafikken over grænserne ind i Danmark fastholder dermed sit høje niveau. I forhold til 3. kvartal sidste år er den samlede trafik ind i landet vokset med 2,5 procent. På grænsen i Sønderjylland, hvor langt størstedelen af lastbilerne kommer ind i landet, er trafikken vokset med 3,5 procent fra 3. kvartal 2015 til 3. kvartal 2016. Trafikken er dog faldet fra 2. til 3. kvartal 2016. Dette tilskrives årskonjunkturerne i branchen, og faldet i 3. kvartal ses som en helt normal udvikling hen over året.

- Samhandel og stigende im- og eksport af varer og gods er væsentlige parametre for, at vi kan sikre Danmark vækst. I 2016 har branchen fastholdt det høje niveau for transporter ind i landet, set i forhold til de gode år før finanskrisen. Og det er vores vurdering, at tendensen næsten er den samme ud af landet. Det sender et klart signal om, at samhandelen mellem Danmark og resten af Europa har det godt. Trafikken understreger samtidig, hvor vigtigt vejgodstransporten er for Danmark og Europa. 75 pct. af alt europæisk godstransport sker via lastbil. Det er positivt for Danmark og for vores medlemmer, der bidrager til at holde Danmark kørende og sikre vækst, siger Karen Roiy, public affairs chef i ITD, vejgodstransportens brancheorganisation.

Arbejdskraftmangel er et tiltagende problem i vejgodstransportbranchen – ikke kun i Danmark, men i hele Europa. De europæiske transport- og logistikvirksomheder har i øjeblikket store problemer i forhold til at skaffe kvalificeret arbejdskraft. Det skaber kapacitetsproblemer og gør det vanskeligere for virksomhederne at følge med ordrene fra bl.a. produktionsvirksomheder.

ITD glæder sig dog alligevel over, at danske transport- og logistikvirksomheder klarer sig i den hårde europæiske konkurrence.

- Vores tal viser, at der er sket en mindre vækst i de dansk indregistrerede lastbilers markedsandel fra 16 procent i 1. og 2. kvartal 2016 til 18 procent i 3. kvartal. Det er positivt og en udvikling, som vi håber vil fortsætte. Danske transport- og logistikvirksomheder har igennem de seneste fem år haft en markedsandel på godt 50 procent over grænsen i Sønderjylland, når man tæller dansk indregistrerede biler og biler i danske datterselskaber i udlandet med, siger Karen Roiy og understreger, at de tysk indregistrerede lastbilers markedsandel ligger stabilt på 25 procent, men at dette marked er under pres.

Grænsetællingerne for 3. kvartal viser også, at den vækst, man igennem de seneste år har set for østeuropæiske lastbilers markedsandele, er bremset op. Markedsandelen for de østeuropæiske biler har i de tre første kvartaler 2016 ligget på cirka 43 procent. Det er dog for tidligt at vurdere, om stagnationen i de østeuropæiske lastbilers markedsandele er en vedvarende tendens, lyder det fra ITD.

ITD har siden 2003 foretaget grænsetællinger af vejgodstransporten ind i Danmark.

Kontakt: Karen Roiy, public affairs chef i ITD, mobil 6020 8706

ITD er landets førende brancheorganisation for transport- og logistikvirksomheder inden for vejgodstransport. Mere end 90 procent af al godstransport i Danmark foregår med lastbil, så vores medlemmer holder bogstaveligt talt gang i hjulene i dansk økonomi og samhandel. Vi har 800 medlemsvirksomheder, som tilsammen beskæftiger omkring 20.000 mennesker i Danmark. Vi rådgiver og servicerer medlemmerne og hjælper med at varetage deres politiske interesser. Og vi har ca. 2.500 danske transport- og logistikvirksomheder som kunder på vores forskellige kommercielle ydelser. Vi beskæftiger p.t. 60 personer. ITD har kontorer i Padborg, København og Bruxelles.

Julemanden kommer i lastbil18.12.2016 11:11pressemeddelelse

Julen står for døren, og december er en af de travleste måneder i året. Den 24. december skal julegrisen steges, mandelgaven findes og julegaverne, indpakket i funklende gavepapir, skal findes frem under juletræet. Julen skal fejres i familiens og traditionernes trygge favn. Men de rigtige julemænd starter arbejdet langt tidligere, når transport- og logistikerhvervet sørger for, at julemaden og pakkerne under træet kommer helt frem.