Gymnasiekarakterer er bedre end deres rygte til at få mønsterbrydere på universitetet
I den offentlige debat fremføres det indimellem, at når videregående uddannelser bruger karakterer som optagekriterium, så favoriserer det personer med en privilegeret social baggrund. Både kvote 2 og nogle uddannelsers eksperimenter med optagelsesprøver og -samtaler opfattes typisk som mere retfærdige og mindre socialt skæve måder at optage studerende på.
Men en ny analyse fra EVA tegner sammen med tidligere forskning i alternative optageformer det omvendte billede: Alternative optageformer som kvote 2 og optagelsesprøver kan føre til mere social skævhed i optaget på universitetsuddannelserne end optag på baggrund ansøgernes karakterer fra gymnasiet.
”Når karakterer giver et mindre skævt optag på universiteterne, hænger det sammen med, at social baggrund i mindre omfang, end man kunne tro, har betydning for de karakterer, man får i gymnasiet,” forklarer projektleder Bjarke Tarpgaard Hartkopf. Beregningerne viser, at uanset, hvordan social baggrund måles, kan den kun forklare en begrænset andel af variationen i de studerendes gymnasiale karaktergennemsnit.
Samtidig viser forskning, at den sociale profil er mere skæv i kvote 2 end i kvote 1 på en række uddannelser, ligesom internationale studier har påvist, at social baggrund har en væsentlig større betydning for, hvordan ansøgere klarer generelle egnethedstests, end det har for, hvilke karakterer studerende opnår på ungdomsuddannelser.
”I Danmark har vi fokus på at sikre lige muligheder for uddannelse og at skabe bedre vilkår for mønsterbrydere. Vores analyser viser, at gymnasiekarakterer er bedre end deres rygte, når det handler om at skabe større social lighed i adgangen til universiteterne,” konkluderer Bjarke Tarpgaard Hartkopf.
Hent notat
Notatet 'Den sociale profil i optagesystemet' kan downloades her.
For yderligere oplysninger:
Kontakt pressechef Trine Borg Harrild, 4091 0021, tb@eva.dk
Nøgleord
Kontakter
Trine Borg HarrildPressechef
Tlf:4091 0021tb@eva.dkInformation om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse29.1.2025 13:24:17 CET | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum