500.000 online lægebesøg: Undersøgelse viser stor tilfredshed

Under corona-epidemien blev der gennemført mere end en halv million videokonsultationer hos praktiserende læger, og det var en succes hos patienterne, viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.

Corona-epidemien har vendt mange ting op og ned for danskerne, og en af konsekvenserne var blandt andet, at der for alvor blev sat fart på online-konsultationer med lægen for at mindske udbredelsen af smitte.

Ifølge tal fra Danske Regioner, blev der gennemført 546.000 videokonsultationer mellem danskere og deres praktiserende læger fra marts 2020 til april måned i år.

Og selvom det det har været en mindre revolution inden for kontakt med praktiserende læger, så oplevede fire ud af fem, at de fik løst deres problemer, mens hver tredje gerne vil tilbydes online-konsultationer fremover.

Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.

Her svarer 83 procent, at det var en god oplevelse at have en video-konsultation med deres læge, og at de fik løst deres problemer. Og selvom godt halvdelen af de adspurgte stadig foretrækker fysiske møder med lægen, så svarer 36 procent, at de gerne vil have lov til selv at vælge fremadrettet.

Ifølge Louise Brix, der er fagchef i sundhed hos Gjensidige, er undersøgelsens konklusioner positive i forhold til den fremtidige indretning af arbejdsgangen hos praktiserende læger.

”Vi ville aldrig have set så mange videokonsultationer på så kort tid, hvis ikke corona-epidemien havde tvunget os til at kaste os ud i det. Og derfor er det positivt, at det er blevet taget så godt i mod af både patienter og læger,” siger Louise Brix, der kan se flere fordele ved at kunne tilbyde konsultationer både fysisk og online.

”Der skal selvfølgelig altid være mulighed for at kunne møde sin læge fysisk, men når vi kan se, at så mange patienter fik løst deres problem online, så vil det kunne give mulighed for at spare en del tid for både læger og patienter i fremtiden, at holde mødet på video. Og det åbner også muligheder på andre områder, fx ser vi mange være glade for at gå til psykolog via video,” siger Louise Brix.

I Gjensidige har man i et par år tilbudt onlinelæge på en række produkter, og tilbagemeldingerne fra de tusindvis af kunder, der har brugt ordningen, har været overvældende positiv og vist en tilfredshedsscore tæt på det maksimale.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige i juni 2021 blandt 1591 repræsentativt udvalgte danskere.

Har du haft en online konsultation med læge eller sundhedsfaglig person siden coronapandemiens start?

• Ja, online konsultation med egen læge under coronapandemien 15%
  • Nej, jeg har ikke haft en online lægekonsultation under coronapandemien 80%
  • Ja, online konsultation med anden læge eller sundhedsfaglig person fx. læge via sundhedsforsikring 4%

Var det en god oplevelse at have online konsultation? Hvis flere online konsultationer – tænk på den sidste

• Ja, jeg fik løst mine problemer ved online konsultationen 83%
  • Nej, mine problemer kunne ikke løses ved online konsultationen 11%
  • Ja, jeg blev henvist til anden side efter online konsultationen 6%

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.