500.000 online lægebesøg: Undersøgelse viser stor tilfredshed

Corona-epidemien har vendt mange ting op og ned for danskerne, og en af konsekvenserne var blandt andet, at der for alvor blev sat fart på online-konsultationer med lægen for at mindske udbredelsen af smitte.
Ifølge tal fra Danske Regioner, blev der gennemført 546.000 videokonsultationer mellem danskere og deres praktiserende læger fra marts 2020 til april måned i år.
Og selvom det det har været en mindre revolution inden for kontakt med praktiserende læger, så oplevede fire ud af fem, at de fik løst deres problemer, mens hver tredje gerne vil tilbydes online-konsultationer fremover.
Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.
Her svarer 83 procent, at det var en god oplevelse at have en video-konsultation med deres læge, og at de fik løst deres problemer. Og selvom godt halvdelen af de adspurgte stadig foretrækker fysiske møder med lægen, så svarer 36 procent, at de gerne vil have lov til selv at vælge fremadrettet.
Ifølge Louise Brix, der er fagchef i sundhed hos Gjensidige, er undersøgelsens konklusioner positive i forhold til den fremtidige indretning af arbejdsgangen hos praktiserende læger.
”Vi ville aldrig have set så mange videokonsultationer på så kort tid, hvis ikke corona-epidemien havde tvunget os til at kaste os ud i det. Og derfor er det positivt, at det er blevet taget så godt i mod af både patienter og læger,” siger Louise Brix, der kan se flere fordele ved at kunne tilbyde konsultationer både fysisk og online.
”Der skal selvfølgelig altid være mulighed for at kunne møde sin læge fysisk, men når vi kan se, at så mange patienter fik løst deres problem online, så vil det kunne give mulighed for at spare en del tid for både læger og patienter i fremtiden, at holde mødet på video. Og det åbner også muligheder på andre områder, fx ser vi mange være glade for at gå til psykolog via video,” siger Louise Brix.
I Gjensidige har man i et par år tilbudt onlinelæge på en række produkter, og tilbagemeldingerne fra de tusindvis af kunder, der har brugt ordningen, har været overvældende positiv og vist en tilfredshedsscore tæt på det maksimale.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige i juni 2021 blandt 1591 repræsentativt udvalgte danskere.
Har du haft en online konsultation med læge eller sundhedsfaglig person siden coronapandemiens start?
- Ja, online konsultation med egen læge under coronapandemien 15%
- Nej, jeg har ikke haft en online lægekonsultation under coronapandemien 80%
- Ja, online konsultation med anden læge eller sundhedsfaglig person fx. læge via sundhedsforsikring 4%
Var det en god oplevelse at have online konsultation? Hvis flere online konsultationer – tænk på den sidste
- Ja, jeg fik løst mine problemer ved online konsultationen 83%
- Nej, mine problemer kunne ikke løses ved online konsultationen 11%
- Ja, jeg blev henvist til anden side efter online konsultationen 6%
Nøgleord
Kontakter
Søren Moth FrederiksenKommunikationskonsulent
Tlf:41 77 50 18smf@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Flere har overtræk lige nu: Denne cocktail gør ondt på pengepungen14.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
Dyre julegaver og festlige højtider presser danskernes økonomi sidst på året i sådan en grad, at det fører til overtræk på kontoen. Det viser nye tal og en undersøgelse, som er lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Julen frister: 6 ud af 10 ændrer disse vaner9.12.2025 07:53:00 CET | Pressemeddelelse
Julesæsonen er over os, og for mange danskere handler det om hygge, nærvær og fællesskab. Det betyder ofte lidt ekstra på tallerkenen, men det er vigtigt at genfinde balancen, lyder rådet.
November bød på rekordmange påkørsler af hjorte7.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
1534 gange endte bilister i sammenstød med hjorte i november, og det er det højeste antal påkørsler på en enkelt en måned de seneste syv år. Samtidig tegner året til at sætte en ærgerlig rekord for påkørsler. Det viser nye tal, som Dyrenes Beskyttelse har udleveret til Gjensidige.
Halvdelen af danskerne er pårørende til en syg - nyt tilbud skal gøre en forskel3.12.2025 07:32:00 CET | Pressemeddelelse
Cirka 50 procent af den danske befolkning er pårørende til en patient. Sådan konkluderer en ny rapport fra VIVE. Derfor lancerer Gjensidige et nyt tilbud, der skal støtte patienter og deres familier gennem sygdomsforløb.
Billig hjemtur kan ende galt: Hver femte unge har brugt pirattaxa2.12.2025 07:34:00 CET | Pressemeddelelse
December er højsæson for julefrokoster, og danskerne valfarter til festlige begivenheder for at skåle og ønske god jul. Men når aftenen rinder ud, tyer hver femte unge til en pirattaxa fremfor en autoriseret taxa. Det viser en ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

