5.000 frivillige skal hjælpe den danske Tour-start over målstregen

Når verdens største cykelløb, Tour de France, kommer til Danmark med hele tre etaper til sommer, skal et fællesskab af ca. 5.000 frivillige være en del af den gule folkefest på tværs af hele landet. De frivillige skal bl.a. hjælpe med at afspærre ruten, give information til tilskuerne og bidrage til lokale aktiviteter.

3 etaper, 13 kommuner og ca. 5.000 frivillige. Tour de France starter til sommer i Danmark, og det er første gang, at et helt land er vært. Derfor har parterne bag den danske Tour-start en ambition om at male Danmark gult til sommer og skabe en stor folkefest på tværs af hele landet. En ambition, som de frivillige skal hjælpe med at få realiseret.

”Tour de France i Danmark skal være en fantastisk folkefest på tværs af hele landet, og derfor skal vi aktivere bredt. I Danmark har vi en stolt tradition for frivillighed, og derfor er jeg glad for, at vi også til den danske Tour-start kan engagere en masse frivillige, som en del af vores store cykelfest,” siger Sophie Hæstorp Andersen, overborgmester i København og bestyrelsesformand for Grand Départ Copenhagen Denmark 2022 I/S.

Til den danske Tour-start kommer der til at være to helt overordnede typer af frivillige – Tour de France-officials og byfrivillige. Tour de France-officials skal stå langs ruten og hjælpe med at guide borgere og besøgende langs etaperne, men også varsle rytterne, så de kører den rigtige vej. De byfrivillige skal hjælpe med at skabe folkefesten lokalt ude i kommunerne.

Læs mere om frivilligrollen, og hvordan man melder sig som frivillig på www.letourcph.dk/frivillig.

”En så stor begivenhed skaber ikke sig selv. De 5.000 frivillige bliver vigtige for den danske Tour-start – og samtidig får de en unik oplevelse. I kommunerne kommer de frivillige bl.a. til at være værter for byernes gæster og hjælpe til i fanzonerne. Kommunerne er godt i gang med at rekruttere frivillige til sommerens gule folkefest, men det er også stadig muligt at nå at melde sig til, hvis nogen kunne have lyst til det,” siger Ida Bigum Nielsen, direktør for Grand Départ Copenhagen Denmark 2022 I/S.

Kommunerne har forskellige ønsker og ambitioner for deres lokale folkefester og antallet af sideevents. Derfor kommer der også til at være forskellige frivilligroller fra kommune til kommune. Rekrutteringen af de 5.000 frivillige foregår ude lokalt i de 13 kommuner, der alle er en del af den danske Tour-start. Byerne er allerede godt i gang med rekrutteringen, men du kan stadig nå at blive en del af Touren i Danmark.

Presse

• Kontakt til bestyrelsesformand og overborgmester i København Sophie Hæstorp Andersen og Ida Bigum Nielsen sker via presseansvarlig i Tour-sekretariatet, Simon Kærup tlf. 24926298, mail EL1U@kk.dk

Fakta

• I alt forventes det, at der skal bruges omkring 2.000 Tour de France-officials langs ruten på de tre etaper, mens det forventes, at der skal bruges ca. 3.000 by-frivillige på tværs af de 13 Tour de France-kommuner. Behovet for antal frivillige varierer fra kommune til kommune, afhængig af deres lokale ambitioner og ønsker.
  • Der skal også bruges frivillige i forbindelse med Holdpræsentationen, der afholdes d. 29. juni i København. Rekrutteringen af de frivillige dertil forventes at åbne i løbet af foråret.
  • Grand Départ Copenhagen Denmark afvikles den 1.-3. juli 2022. Følg løbende nyheder og al information om Tour de France i Danmark på hjemmesiden www.letourcph.dk og på sociale medier: @letourdk på Facebook, Twitter og Instagram.
  • Grand Départ Copenhagen Denmark 2022 I/S står bag organiseringen af Grand Départ i Danmark. Der er samtidig nedsat et projektsekretariat, som står for den daglige drift af interessentskabet. Ida Bigum Nielsen er direktør.
  • Interessentskabets formål er at varetage den overordnede koordinering før, under og efter tour-projektet så effektivt som muligt og at bidrage til koordinering af sideaktiviteter, der gennemføres på lokalt og regionalt initiativ.
  • De tre danske etaper kommer i alt igennem 13 kommuner. Der er 5 mål- og startbyer: København, Roskilde, Nyborg, Vejle og Sønderborg. Derudover er der 8 gennemkørselskommuner.