50 mio. kr. uddeles til samarbejdsprojekter med Steno Diabetes Centrene

For første gang er forskningsprojekter mellem Steno Diabetes Centrene og universiteter på den anden side af Atlanten samt et stort nationalt projekt mellem alle danske Steno Diabetes Centre også omfattet.

Novo Nordisk Fonden har netop uddelt sine årlige midler til forskningsprojekter, som skal styrke samarbejdet på tværs af landet i de danske Steno Diabetes Centre. 10 nye forskningsprojekter har modtaget bevillinger – og som noget nyt omfatter en række af bevillingerne også samarbejde med universiteter i USA og Canada. Det sker som et led i markeringen af, at det i år er 100 år siden, at insulinen blev opdaget i Canada.

”Vi vil gerne være med til at markere den helt enestående opdagelse af insulinen for 100 år siden og håber, at bevillingerne kan være med til at styrke samarbejdet med de stærke forskningsmiljøer inden for diabetes på University of Toronto, University of Michigan og Joslin Diabetes Center i Boston,” siger Martin Ridderstråle, der er Senior Vice President for Patient Care i Novo Nordisk Fonden.

Samtidig uddeles også for første gang en stor bevilling på 25 mio. kr. til et nationalt forskningsprojekt, hvor alle fem danske Steno Diabetes Centre deltager. Hovedansøger er Allan Vaag fra Steno Diabetes Center Copenhagen, som i samarbejde med de andre centre vil undersøge hvordan en række arvelige og livsstilsmæssige faktorer påvirker udviklingen af type 2 diabetes, herunder prognose, selve sygdomsforløbet, behandlingseffekterne og risikoen for følgesygdomme.

”Vores projekt bygger videre på et eksisterende nationalt samarbejde omkring DD2 type 2 diabetes-kohorten, som ligger hos Dansk Center for Strategisk Forskning i type 2 diabetes. Bevillingen betyder, at vi nu virkelig kan inddrage, samt trække på den meget store ekspertise, som findes inden for området på alle fem danske Steno Diabetes Centre. Vi har store forventninger til, at vi i fællesskab, og med en på verdensplan ikke tidligere set dybdegående karakterisering af en lignende patientpopulation, nu endeligt kan opnå et reelt gennembrud i den forståelse af undergrupperinger, som er så afgørende for indførelsen af en bedre og mere individualiseret behandling af patienter med type 2 diabetes,” siger Allan Vaag.

”Det her er et meget vigtigt skridt mod Diabetes Precision Medicine; hvem skal have hvilken behandling hvornår?” tilføjer Martin Ridderstråle fra Novo Nordisk Fonden.

Fem bevillinger på mellem 3-7 mio. kr. uddeles også til samarbejdsprojekter mellem Steno Diabetes Centrene og de forskningsmiljøer, der er tilknyttet centrene. Formålet med bevillingerne er netop at styrke samarbejdet på tværs af Steno Diabetes Centrene.

Der er netop åbnet for nye ansøgninger til Steno North American Fellowships og Steno National Collaborative Grant.

Bevillingsmodtager, Steno National Collaborative Grant:

Forskningsleder, overlæge
Allan Vaag
Steno Diabetes Center Copenhagen
Closing in on sub-segmentation in type 2 diabetes in the Danish nationwide DD2 cohort
DKK 25.000.000

Bevillingsmodtagere, Steno North American Fellowships:

Postdoc
Nikolaj Rittig
Aarhus Universitet
Exploring the gut-brain-metabolism axis
DKK 500.000

Læge
Thomas Gardner
University of Michigan Medical School
The macular neurovascular unit in diabetic retinal disease
DKK 147.387

Forsker
Margaret Hahn
Centre for Addiction and Mental Health
Establishing real-world interdisciplinary care and research approaches for cardiometabolic care in schizophrenia spectrum disorder (SSD)s
DKK 504.580

Læge
Morten Charles
Steno Diabetes Center Aarhus
Strengthening the transatlantic collaboration on Diabetic Neuropathy
DKK 500.000

Bevillingsmodtagere, Steno Collaborative Project Grants:

Kristine Færch
Time-Restricted Eating in the Treatment of Type 2 Diabetes
DKK 3.229.000

Marit Eika Jørgensen
Steno Diabetes Center Copenhagen
The impact of seasonal and secular climate variations and short-term cold exposure on cardiometabolic risk markers in Arctic Inuit (the POLAR project)
DKK 5.880.500

Moustapha Kassem
Odense Universitetshospital
The role of circulating and bone tissue microRNAs in the pathogenesis of type 2 diabetic bone fragility
DKK 3.305.998

Signe Borgquist
Aarhus Universitet
Type 2 Diabetes & the Clinical Course of Breast Cancer
DKK 6.894.720

Speciallæge
Morten Frost
Steno Diabetes Center Odense
the Type ONe dIabetic bone Collaboration Study (TONIC)
DKK 4.812.000

Christian Mostrup, pressechef, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 25 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Nordic Innovation Fair: en ny speed dating-messe for nordiske forskere og internationale investorer og virksomheder22.2.2021 08:00:00 CETPressemeddelelse

Med start i 2021 vil Nordic Innovation Fair fremvise de seneste og mest lovende nordiske forskningsprojekter, som har kommercielt potentiale. Ambitionen er at gøre Nordic Innovation Fair til den foretrukne møde- og markedsplads på tværs af værdikæden for innovation og investering. Nordic Innovation Fair dækker hele naturvidenskabsområdet, herunder life science, bæredygtighed, kunstig intelligens og robotik. Målet er at fremme iværksætteri og innovation i verdensklasse.

Sangfugle og computermodeller skal skabe øget forståelse af, hvordan mennesker producerer stemme og udvikler tale18.2.2021 06:30:00 CETPressemeddelelse

Novo Nordisk Fonden har uddelt i alt 120 mio. kr. til 15 interdisciplinære forskningssamarbejder, der skal løse komplekse videnskabelige udfordringer. Et at projekterne søger gennem neurologiske og biomekaniske studier af bl.a. sangfugle at forstå og udvikle modeller for stemmekontrol og udviklingen af tale. Målet er at skabe viden, der bl.a. kan bruges til at forbedre behandling af stemmeforstyrrelser og tilknyttede sygdomme.

Mads Krogsgaard Thomsen bliver ny direktør i Novo Nordisk Fonden3.2.2021 07:45:03 CETPressemeddelelse

Mads Krogsgaard Thomsen, koncerndirektør for Forskning og Udvikling i Novo Nordisk A/S, tiltræder som administrerende direktør i Novo Nordisk Fonden den 1. marts 2021. Han afløser Birgitte Nauntofte, der har været administrerende direktør siden 2009. ”Mads er et af de dygtigste og mest engagerede mennesker, jeg kender, og jeg er meget glad for, at han vil påtage sig den vigtige opgave at stå i spidsen for Novo Nordisk Fondens virke i fremtiden,” siger Lars Rebien Sørensen, formand for Novo Nordisk Fonden. Novo Nordisk Fonden har med assistance fra et internationalt headhunter-firma brugt mere end et halvt år og en screening af over 100 egnede kandidater, før bestyrelsen besluttede sig for at tilbyde jobbet til Mads Krogsgaard Thomsen. ”Jeg har fulgt Novo Nordisk Fondens fantastiske udvikling på tæt hold i mange år, og det er med en blanding af ydmyghed og entusiasme, at jeg overtager ansvaret efter Birgitte,” siger Mads Krogsgaard Thomsen. ”Novo Nordisk Fonden er i dag blandt verdens t

Novo Nordisk Fonden uddeler startpakker for første gang – styrker danske universiteter i kampen om de bedste hjerner22.1.2021 10:00:00 CETPressemeddelelse

Fem talentfulde forskere flytter fra udlandet til Danmark for at fortsætte deres karrierer. Forskerne er udvalgt af de danske universiteter og har hver modtaget en startpakke-bevilling fra Novo Nordisk Fonden. Bevillingerne har til formål at styrke de danske universiteters konkurrenceevne i rekrutteringen af unikke talenter. Forskerne vil være med til at udvikle og løfte dansk forskning på vigtige områder.