Poly

50-års jubilæum for månelandingen: Disse produkter kender du i dag

Månelandingen blev en realitet, fordi NASA og deres samarbejdspartnere tænkte ud af boksen og udviklede ny teknologi. De nye teknologier har senere fået liv på Jorden – og kan findes i en række produkter, som de fleste af os kender fra vores hverdag.
Månelandingen 1969.

"That's one small step for man, one giant leap for mankind".

Sådan sagde astronaut Neil Armstrong, da han blev den første på månen for præcis 50 år siden d. 20. juli – gennem et headset, hvis teknologier vi stadig bruger her på Jorden i dag.

Har du et Plantronics-headset, god affjedring i dine kondisko eller en håndfri boremaskine? Så kan du takke Neil Armstrong og NASA.

Månelandingen i 1969 krævede mange nytænkende idéer.

Flere teknologier, som vi kender i dag, er opfundet til at gøre månelandingen i 1969 mulig:

Plantronics-headsets:

Bedsteforælderen til det headset, som du har på i dag, har måske været båret af både Neil Armstrong på månen og de mange andre NASA-ansatte i radiocentralen på Jorden i 1969.

Plantronics har i dag fusioneret med virksomheden Polycom under navnet ‘Poly', og du finder Plantronics-headsets på hylderne i de fleste elektronik-forhandlere. Udstyret bruges desuden i lufthavne, flyselskaber og militæret verden over.

Black & Decker-boremaskiner:

Der skulle graves på månen for at tage små prøver med hjem, og det fik NASA til at bede Black & Decker om at udvikle en batteridrevet boremaskine, og det overgik den daværende teknologi på mange fronter.

Speedo-badedragten:

NASA udviklede teknologi til rumdragten for at mindske modstand under bevægelse, hvilket resulterede i Speedo-badedragten, som nogle professionelle svømmere dengang beskyldte for at give en unfair fordel i konkurrencer.

Sneakers:

Der var behov for ny teknologi, der kunne absorbere stød for hvert skridt på månen, så det var nemmere for astronauterne at gå rundt.

Det endte med nyskabende, stødabsorberende gummi, der bruges i alverdens løbe- og sportssko rundt omkring på Jorden i dag.

Memory foam-madrasser:

Memory-foam er stødabsorberende skum, der går tilbage til sin originale form efter brug, og det blev udviklet til at blødgøre landingen i rumskibets sæder og hjelme.

Joysticket:

Joysticket, som i dag bruges til computerspil, blev første gang brugt på Apollo Lunar-roveren – et køretøj til transport rundt i månelandskabet.

Månekøretøjerne har siden lagt navn til de "mooncars", vi kender fra legepladser på Jorden.

Kontakter

Mark Benfeldt Kjær | Pressekoordinator | Poly | +45 41 42 36 35 | mark@kempkjaer.dk

Sonal Bisht | Head of EMEA Corporate Communication and Global Social Media | Poly | Sonal.Bisht@polycom.com | T: +44 (1753) 723726 | M: +44 (7528) 705069

Download
Astronaut Neil Armstrong med ikonisk headset fra Plantronics.
Download
Mission control i kontakt med astronauter på månen gennem ikonisk headset fra Plantronics.
Månen og Jorden.
Download
"Barnebarnet" til det første headset på månen. Plantronics Voyager 8200 UC.

Information om Poly

Plantronics, Inc. (“Poly” – tidl. Plantronics og Polycom), er en global kommunikationsvirksomhed. Virksomheden sætter strøm til meningsfulde og menneskelige forbindelser og styrker samarbejde.

Poly kombinerer ekspertise i lyd med viden om videokonferencer for at undgå distraktioner, besvær og afstand, der udfordrer kommunikation ind og ud af arbejdspladsen. Poly tror på løsninger, der gør livet nemmere, når de arbejder sammen og med vores partneres services. Vores headsets, software, desk phones, lyd og videokonference-løsninger, analyser og services bliver brugt verden over og er det oplagte valg på enhver arbejdsplads. For mere information se www.Poly.com

Poly, propel-designet samt Poly-logoet er varemærker for Plantronics, Inc. Andre varemærker tilhører respektive ejere.

Følg pressemeddelelser fra Poly