5 tips til at gøre din webshop klar til Black Friday
Ifølge DIBS-rapporten Dansk e-handel 2018, vil danskernes onlineforbrug i år nå helt op på 133,5 milliarder kroner. Med andre ord kan vi altså forvente at se noget af en online shoppefest d. 23. november.
Vil du have en bid af kagen på Black Friday...
...er der mange ting, der skal planlægges og være styr på. DIBS by Nets har lavet en webshop-checkliste, der kan hjælpe de danske webshop-ejere til en succesfuld Black Friday:
1. Deltag aktivt i Black Friday
Først og fremmest skal du tage beslutningen fuldt ud om at deltage i Black Friday, med alt hvad det indebærer (læs de nedenstående punkter). Deltager du ikke i Black Friday, vil potentielle kunder helt sikkert søge hen til dine konkurrenter.
2. Få styr på dine rabatter
Det er selvfølgelig vigtigt, at dine rabatter ikke giver røde tal på bundlinjen. Det kan være en god idé at sælge nogle varer med et tab, hvis du ved, at du kan opnå mersalg på andre varer. Forbrugerne forventer en betydelig rabat, så sørg for at du kan give det. Regn ud, hvad der kan svare sig for din webshop – hvor meget ekstra skal du fx sælge, hvis du giver 40% rabat på nogle varer?
3. Koordinering mellem afdelingerne
Sørg for at få alle med på Black Friday-vognen og at alle ved, hvordan de bidrager til dagen. Fx kan Marketing udsende nyhedsbreve om tilbud, lave online annoncer etc., Kundeservice og Salg skal være klar på telefonerne – og måske skal telefonernes åbningstid udvides på denne dag, mens tilbuddene stadig kører. Har du et lager-team klar, der kan plukke varer og få dem pakket? Kunderne forventer at få deres købte varer i en fart.
4. Forbered webshoppen
Hvis din webshop bliver populær på Black Friday, kan du opleve at få meget trafik på din webshop, så vær sikker på, at driften spiller 100% og hav en tekniker klar, hvis der opstår problemer.
Tænk over, hvad der ellers skal ske på din webshop på Black Friday – skal der fx være særlige rabatikoner, tilbudssider, farver, gratis fragt, nedtælling på tilbud, chat på alle sider i din webshop osv.
5. Levér kvalitet og øg loyaliteten
Vær ekstra opmærksom på at give dine kunder en god købsoplevelse hele vejen rundt, så kunden har lyst til at handle hos dig igen. Webshoppen skal være nem og lækker at navigere rundt på, tilbud og varer skal være til at forstå, det skal være nemt at betale for varerne, fx med allerede udfyldte felter. Og så skal varerne sendes i en fart, så kunderne hurtigt får sine nyindkøbte varer.
Du kan også gøre ekstra ud af købsoplevelsen med gratis fragt, rabatkoder til fremtidige køb og ekstra gratis gaver ved køb over et bestemt beløb.
Der er med andre ord masser af gå i gang med og der er også meget ’learning by doing’, så gør dig nogle erfaringer i år og vær endnu bedre klædt på til næste år.
Hvornår afholdes Black Friday?
Black Friday falder på dagen efter den amerikanske Thanksgiving, der altid lægger den fjerde torsdag i November. Det vil sige:
Black Friday 2018: D. 23. november.
Black Friday 2019: D. 29. november.
Black Friday 2020: D. 27. november.
DIBS by Nets har udvidet deres telefontider på Black Friday samt den efterfølgende mandag, Cyber Monday, så du kan ringe og få support til DIBS’ betalingsløsninger mellem kl. 07.00 - 22.00 begge dage.
Nøgleord
Kontakter
Tanja Oda SørensenMarketing Manager
Tlf:53727530taos@dibs.dkBilleder
Links
Information om DIBS Payment Services A/S
Arne Jacobsens Allé 13, 1. tv.
2300 København S
70 20 30 77https://www.dibs.dk/
Da DIBS i sin tid startede tilbage i 1998 handlede det specifikt om at løse et problem; nemlig det at modtage betalinger på nettet. Det viste sig at flere kunder havde samme udfordring, og i dag er DIBS repræsenteret i 20 lande med over 30.000 kunder og mere end 2.000.000.000 gennemførte transaktioner.
Siden 2014 har DIBS været ejet af Nets og er i dag ansvarlig for alle online betalingsløsninger i Nets.
DIBS følger e-handlens udvikling tæt. Hvert år udgiver DIBS en statistisk rapport ”Dansk e-handel”, der giver både DIBS og resten af branchen et godt indblik i e-handelsmarkedet. I rapporten finder du bl.a. DIBS' råd til, hvordan du kan optimere din webshop – blandt andet ved hjælp af din betalingsløsning.
Følg pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Rødglødende betalingsvinduer: Danskernes Black Friday-shopping nåede nye højder2.12.2019 06:45:00 CET | Pressemeddelelse
Black Friday markerede sig igen som årets definitivt største online handelsdag. I alt steg antallet af transaktioner med hele 57 procent sammenlignet med Black Friday sidste år, og især de første 12 timer var danskerne særdeles aktive.
Frem med tilbudskikkerten: Hver anden dansker har planer om at shoppe på Black Friday14.11.2019 07:02:00 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke mange år siden, at Black Friday var et fremmet fænomen i Danmark. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser dog, at over halvdelen af den danske befolkning har planer om at svinge betalingskortet d. 29. november i år.
Black Friday banker på – gør webshoppen klar til årets største handelsdag5.11.2019 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med under en måned til Black Friday er det efterhånden sidste udkald, hvis webshopejere skal sikre, at onlinebutikken er helt klar til årets største, digitale handelsdag. Hos betalingsleverandøren DIBS fremhæver man især et stramt fokus på købsoplevelse og det at give kunden overblik som to vigtige elementer i et vellykket Black Friday-salg.
Danskernes digitale indkøbskurv for 2019 bugner: Onlineshopping vokser med mere end 7 mia. kr.16.9.2019 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskernes forbrug på internettet når nye højder i 2019, hvor salget af alt fra byggematerialer og købmandsvarer til rejser vokser med 5 procent og runder 140 mia. kr. I samme ombæring kan de danske webshops notere, at den udenlandske nethandel til en forveksling falder i 2019.
Danskernes rejselyst sætter onlinerekord: Forbruget vokser med 3 mia. kr.11.9.2019 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugernes hang til flybilletter og hotelophold var, trods en varm dansk sommer, uformindsket i første del af 2019. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser, at omkring 28 pct. af danskerne har lagt en flybillet eller et hotelophold i den digitale indkøbskurv og fremgangen går igen på tværs af rejsebranchen.