5 organisationer: Tilslutning af vindmøller og solceller til elnettet skal forblive på finansloven

Den politiske beslutning om at lade opstillere af vedvarende energi betale for nettilslutning mv. bremser udbygningen af ny grøn elproduktion og skaber på et kritisk tidspunkt usikkerhed hos både VE-opstillere og netselskaber. Dansk Energi, DI Energi, Wind Denmark, Dansk Solkraft og Landbrug & Fødevarer opfordrer regeringen og Folketinget til at fastholde finansieringen på finansloven.

Den politiske beslutning om at påføre opstillere af vedvarende energi nye omkostninger til nettilslutning og VE-drevet netudbygning, den såkaldte producentbetaling, bremser udbygningen af ny produktion af grøn el. Og den manglende klarhed om hvordan producentbetalingen skal udformes, samt regeringens pressede tidsplan, skaber en uacceptabel usikkerhed for både VE-opstillere og netselskaber.

Det sker på et tidspunkt, hvor det danske klimamål i 2030 står og falder med, om vi har nok grøn strøm til at dække den omfattende elektrificering af samfundet. Det har vi ikke, som det ser ud nu.

Dansk Energi, DI Energi, Wind Denmark, Dansk Solkraft og Landbrug & Fødevarer opfordrer derfor i en fælles erklæring regeringen og forligskredsen bag klimaaftalen for energi og industri til at ændre beslutningen om producentbetalingen. I stedet bør der fra 2023 indføres en helt ny og varig ordning på finansloven, der skal dække omkostningerne til tilslutning af grøn elproduktion til elnettet og den deraf drevet netudbygning.

Kan der ikke skabes politisk enighed om det, skal den etårige overgangsordning, som et politisk flertal har indført på finansloven i 2022, forlænges til mindst 2025, lyder det samstemmende fra de fem organisationer, der opfordrer til hurtigt politisk afklaring. Lovforslaget om indførelse af producentbetaling fremsættes i dag den 27. oktober 2021.

- Den grønne omstilling og de danske klimamål nås kun, hvis vi skruer markant op for udbygningshastigheden frem mod 2030. Vi udviser i Danmark generelt rettidig omhu, og i denne sag er det særligt vigtigt, at man politisk anerkender og tager konsekvensen af, at beslutningen om producentbetaling ikke var fornuftig for den grønne omstilling og sadler om, og laver en ny og forbedret ordning, der fremmer udbygningen med vindmøller og sol, siger Jan Hylleberg, adm. direktør i Wind Denmark.

- Lige nu skaber en alt for optimistisk politisk tidsplan og manglende klarhed en uacceptabel usikkerhed for både opstillere af vedvarende energi, netselskaber og elforbrugere i de områder, hvor der opstilles vindmøller og solceller. Ingen aner, hvad der præcis kommer til at ske fra 1. januar 2023. Regeringen må hurtigst muligt gribe ind og sikre en acceptabel løsning for alle gennem en finanslovfinansiering. Ellers bliver den grønne omstilling taberen, og vi risikerer ikke at have nok klimavenlig strøm til vores klimamål i 2030. Det har vi sagt mange gange, men nu er tiden ved at rinde ud, siger Anders Stouge, viceadm. direktør i Dansk Energi

- Den grønne omstilling er en bred samfundsmæssig opgave. Derfor bør VE-nettilslutning og VE-netudbygning finansieres over finansloven. Det vil skabe sikkerhed og en afklaret ramme for såvel VE-opstillere, netselskaber som forbrugere, siger Niels Peter Nørring, klimadirektør i Landbrug & Fødevarer.

- Vi skal fremme produktionen af støttefri grøn strøm fremfor at fremsætte forslag der bremser den. Det er desværre tilfældet her. Derfor håber jeg at man indser, at det måske er gået lidt for hurtigt og trykker på pauseknappen. I stedet skal vi finde en langtidsholdbar løsning, der sikrer nok grøn strøm i de næste afgørende år, siger Thomas Aarestrup Jepsen, Direktør i Dansk Solkraft.

- De nuværende høje energipriser viser behovet for udbygning med mere vedvarende energi, og usikkerhed omkring rammerne herfor vil hæmme denne udbygning. Der er behov for stabile og sikre vilkår for både opstillere af vedvarende energi, netselskaber og forbrugere, siger Troels Ranis, Branchedirektør for DI Energi