5 gode råd når du bliver opsagt

Efter udmeldinger om fyringsrunder og nedlukninger af store, danske virksomheder de seneste dage, giver Krifas jurist 5 gode råd til personer, der bliver opsagt

Både Danish Crown og Coop har de seneste dage meldt ud, at mange medarbejdere vil blive opsagt. Det drejer sig om henholdsvis 100 og 600 medarbejdere. Men hvad skal man egentlig være opmærksom på, når man som medarbejder pludseligt står med en opsigelse i hånden og samtidig er fyldt op af chok? Det giver Krifas jurist Heidi Hovmann Nonbo fem gode råd til:

Få opsigelsen på skrift
-
Det er vigtigt, at du får opsigelsen på skrift, så du kan læse, hvad du skal forholde dig til. Er du fritstillet, eller skal du arbejde i opsigelsesperioden? Det vigtigste er at vide, hvad der skal ske i morgen. Du må gerne kvittere for, at du har modtaget opsigelsen, men du skal ikke skrive under på noget med det samme. Det er vigtigt, at du ikke stormer ud ad døren og går hjem uden at sige det. Fortæl din leder, hvis du har brug for at sunde dig og er for skidt tilpas til at arbejde.

Find ud af, om der er noget, du skal handle på
-
Hvis begrundelsen ikke lyder rimelig, er det vigtigt, at du kontakter din fagforening. Derudover skal du være opmærksom på, om du har fået det korrekte opsigelsesvarsel. Du kan tale med HR eller din leder, hvis du mener, at det er forkert, så fejlen kan blive rettet. Undersøg også, om der er nogen steder, du skal give besked – det kan fx være forsikringer som lønsikring. Du skal først melde dig ledig til din a-kasse, når opsigelsesperioden er slut.

Få hjælp til at komme igennem opsigelsesperioden
- Mange oplever en opsigelse som en sorg, og der vil være forskellige faser af sorg i en opsigelsesperiode. Her kan din fagforening være en hjælp. Krifa har fx noget, der hedder ’Hurtig hjælp ved opsigelse’, som både giver karrierevejledning, men også hjælp til at håndtere den frygt og sorg, der kan være i den periode. I nogle tilfælde vil det også være muligt at forhandle sig til en fritstilling, men det er ikke en rettighed.

Vær opmærksom ved omplacering
- Hvis du bliver omplaceret, er det vigtigt, at du hurtigt vurderer, om vilkårsændringerne er inden for skiven, eller om vilkårsændringerne er så markante, at der er tale om en nyansættelse. Det kan fagforeningen hjælpe med at vurdere. Hvis du fx pludselig vil have meget lang transporttid, eller du skal lave noget helt andet, kan der være tale om så væsentlige ændringer af vilkårene, at du kan sige nej tak, uden det fx påvirker, hvornår du kan få dagpenge. Er der derimod tale om, at du skal lave det samme i samme bygning, som blot skifter navn, skal du fortsætte med at arbejde som du plejer. Hvis omplaceringer og ændringer på din arbejdsplads går ud over din trivsel på arbejdet, skal du kontakte din fagforening for at finde ud af, hvilke muligheder du har.

Adskil følelser og jura
- Vi anbefaler, at du altid tager fat i din fagforening, hvis du oplever den mindste usikkerhed. Det kan føles voldsomt at miste sit arbejde, og det påvirker i høj grad ens trivsel, troen på sig selv og på fremtiden. Derfor kan det være vigtigt at få hjælp til at adskille følelser og jura. I Krifa tager vi også hånd om følelserne, som helt naturligt fylder meget i forbindelse med en opsigelse.

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 185.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.