5 gode film til kampdagen

I dag er det kvindernes internationale kampdag, og Blockbuster er derfor dykket ned i filmperlerne og har fundet 5 film med stærke kvinder i hovedrollen.

"Det stærke køn" handler om en gruppe viljestærke kvinder, der i året 1968 valgte at trodse normerne og sine arbejdsgivere i kampen om ligeløn mellem kønnene i et særdeles mandschauvinistisk England.

Hvis kampdagen også skal bruges på sofaen, kan det i dagens anledning være oplagt at se en film med stærke kvinder i hovedrollen. Derfor har Casper Hald, direktør i Blockbuster, fundet fem film til inspiration.

"Der er jo meget diskussion om, hvorvidt der er nok film med kvindelige hovedroller. Da skuespillerinden Frances McDormand forleden vandt en Oscar for bedste hovedrolle, opfordrede hun alle til at fremme kvinders repræsentation i filmbranchen, og vi vil gerne være med til at slå et slag for nogle af de mange gode film med fokus på stærke kvinder. Det var bestemt ikke nemt kun at plukke fem film ud, og der er selvfølgelig ligeså mange meninger, som der er filmfans, men her er i hvert fald et bud fra os på, hvad man kan hygge sig med i stuen på kvindernes internationale kampdag."

Alle fem film har bestået den såkaldte Bechdel-test, der er en kvantitativ test til vurdering af kvinders repræsentation i f.eks. film. Hvis to (navngivne) kvinder eller kvindelige karakterer taler sammen om noget andet end mænd består filmen testen.

5 gode film til kvindernes kampdag

Erin Brockovich (2000) - Inst.: Steven Soderbergh
Den arbejdsløse alenemor til tre, Erin Brockovich, finder en sag om en suspekt ejendomshandel i arkivet. Snart finder hun ud af, at sagen drejer sig om grundvandsforurening af en hel by, hvor indbyggerne er blevet alvorligt syge. Først er indbyggerne ikke meget for at lægge sag an, men Erins ukuelighed overbeviser dem. Ved at stemme dørklokker får hun 600 sagsøgere bag sig, og vinder den største private erstatningssag i USA's historie (333 mio. dollars). Filmen er baseret på sande begivenheder.

Barndommens gade (1986) - Inst.: Astrid Henning-Jensen
14-årige Ester bor sammen med storebror Carl og forældrene i en lille lejlighed på Vesterbro, og hverdagen er præget af hårdt arbejde og trange kår. Men Ester har sine drømme og sine digte, og så har hun tre vigtige kvinder i sit liv. Hendes jordbundne, men meget dominerende mor, veninden Lisa, som tør alt det, Ester er bange for, og så luderen, frk. Thomsen, som bringer livsglæde og eventyr ind i en ellers grå hver­dag

Spurven / La Vie En Rose (2007) - Inst.: Oliver Dahan
Fra Paris' barske og kummerlige gader til det strålende rampelys i New Yorks mest glamourøse koncerthaller. Edith Piafs liv var en konstant kamp for at synge og overleve, at leve og at elske. Hun voksede op i dyb fattigdom, omgivet af ludere og alfonser, men hendes magiske stemme gjorde hende til stjerne på begge sider af Atlanten.

Jernladyen / The Iron Lady (2011) - Inst.: Phyllida Lloyd
Jernladyen er et nærgående portræt af den første og hidtil eneste kvindelige premierminister i Storbritannien - Margaret Thatcher, der er en af det 20. århundredes mest kontroversielle og magtfulde politikere. Hun kom ind på den politiske scene som et lyn fra en klar himmel, og kæmpede sig helt til tops ved at bryde gennem kønsbarrierer og klasseskel i en verden domineret af mænd.

Det stærke køn / Made in Dagenham (2010) - Inst.: Nigel Cole
Rita, hovedpersonen i 'Det stærke køn', var en af de viljestærke kvinder, der i året 1968 valgte at trodse normerne og sine arbejdsgivere i kampen om ligeløn mellem kønnene i et særdeles mandschauvinistisk England. Kampen bliver ikke uden omkostninger, men med en kombination af stædighed, sund fornuft og masser af humor beviser Rita og de andre piger, at de kan matche enhver mandlig modstander.

Hvis man hellere vil se en anden film, har Blockbuster mere end 10.000 film og serier at vælge imellem.

TELMORE: Tag TV 2 Play og HBO Nordic med på ferie i EU9.3.2018 10:00pressemeddelelse

Fra 1. april kan TELMORE Play-kunder tage alle underholdningstjenester med sig i hele EU. Foruden digitalt læsestof og musikindhold bliver det fra den dato også muligt at tage tv- og filmstreamingtjenesterne med sig på mobilen. Der er godt nyt til TELMOREs mange kunder, der har en underholdningspakke. Nye EU-regler sætter 1. april al indhold frit på tværs af de europæiske landegrænser, og det betyder, at TELMOREs Play-kunder fra den dato kan streame indhold fra HBO Nordic, TV 2 Play, CMORE og Min Bio, når de krydser den danske grænse og rejser til et andet EU-land. Skulle man kede sig på sin rejse, så er der altså meget snart rig mulighed for hele familien til at fordrive tiden med bl.a. Badehotellet, Cirkeline, Rasmus Klump, en god blockbuster som Avatar eller lignende. Og det er noget, man har set frem til at kunne give sine kunder: "Det har stået højt på vores ønskeseddel længe, men fordi en del indhold bliver blokeret, så snart man forlader Danmark, har det hidtil ikke være muligt

Nyt digitalt kørekort skal styrke elevernes digitale dannelse1.3.2018 07:29pressemeddelelse

Digitalt samvær fylder enormt meget i skoleelevers hverdag, hvor de sociale medier altid er lige ved hånden. Samtaler, diskussioner og jokes fra klasseværelset fortsætter efter skoletid på Facebook, Snapchat og Instagram. Eleverne er derfor hele tiden i kontakt og følger med i hinandens liv - men når kommunikationen går skævt online, mærkes det også offline. Det bekræftes af en undersøgelse foretaget af Epinion for Danske Skoleelever og TDC Group. Undersøgelsen viser, at 30 pct. af landets ældste skoleelever jævnligt oplever, at der foregår mobning på de sociale medier - og at 47 pct. oplever, at digitale konflikter påvirker fællesskabet i klassen negativt. I samme undersøgelse efterlyser 80 pct. af eleverne undervisning om god tone på nettet. Det er baggrunden for, at TDC Group og Danske Skoleelever præsenterer et nyt digitalt kørekort og undervisningsmateriale tirsdag den 6. marts 2018 på Danmarks Læringsfestival i Bella Center, hvor tusindvis af professionelle fra undervisningsverde