47,6 milliarder kroner: Så meget værdi giver god arbejdslyst

Ny rapport fra Krifas Videncenter for God Arbejdslyst i samarbejde med Kraka Advisory viser, at det i dén grad kan svare sig for samfundet, hvis vi øger danskernes arbejdslyst

Hvis danskernes arbejdslyst bliver bare ét point højere på en skala på 0-100, så er der hele 47,6 milliarder kroner at hente til det danske samfund. Det viser den nye rapport ”Arbejdslyst gør samfundet rigere,” som Krifas Videncenter for God Arbejdslyst står bag sammen med Kraka Advisory.

Det er tredje rapport i et stort forskningsprojekt, og det er første gang, der på denne måde bliver sat kroner og ører på samfundsværdien af arbejdslyst.

- Vi er i Krifa meget stolte af at være med til at udbrede denne vigtige viden om arbejdslyst, siger Eik Dahl Bidstrup, der er formand i Krifa.

Mindre sygefravær
Arbejdslysten påvirker flere forskellige elementer i vores arbejdsliv – og derfor er der også en del elementer i samfundet, som ville blive påvirket, hvis danskernes arbejdslyst stiger med bare ét point på en skala fra 0-100, viser den nye rapport.

Produktiviteten bliver højere, der er mindre sygefravær, færre jobskifte, ansatte trækker sig senere tilbage fra arbejdsmarkedet, og der bruges færre penge på sundhedsydelser – for slet ikke at tale om værdien for de ansatte selv.

- Vi skal have aflivet idéen om, at arbejdslyst kun er vigtigt for det enkelte menneske. Denne rapport understreger, at arbejdslyst gavner hele samfundet, og det ville være hul i hovedet ikke at udnytte den viden, siger Eik Dahl Bidstrup og tilføjer, at Krifa har været med til at udvikle trivselsværktøjet GAIS, som kan hjælpe virksomhederne med at måle arbejdslysten og spotte, hvor de kan sætte ind for at hæve den.

FAKTABOKS om rapporten:
Rapporten er den tredje udgivelse i et større forskningssamarbejde mellem Kraka Advisory og Videncenter for God Arbejdslyst.

Rapporten er baseret på svar fra 4.500 repræsentative danskere i job, der har svaret på spørgsmål om hvor glade, tilfredse og motiverede, de er for deres arbejde.

Den første rapport havde navnet ”Trivsel betaler sig.” Her blev værdien af god arbejdslyst for den enkelte undersøgt. https://krifa.dk/erhverv/udvikling/inspiration#rapport

Anden del havde navnet ”Arbejdslyst giver bonus på bundlinjen.” Her var det værdien for virksomhederne, der var i fokus. https://krifa.dk/godarbejdslyst/viden-og-udgivelser/arbejdslyst-giver-bonus-paa-bundlinjen

Tredje del er denne nyudgivet rapport, hvor det er den samlede samfundsgevinst, der er for øje. https://krifa.dk/godarbejdslyst/viden-og-udgivelser/arbejdslyst-goer-samfundet-rigere

For spørgsmål til undersøgelsen: Svend Torp Jespersen, cheføkonom Kraka Advisory: stj@kraka-advisory.com 41762242

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 185.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.