46 % tager en hjemmearbejdsdag, selvom de er syge

I en rundspørge blandt HK’s medlemmer svarer 46 %, at de har arbejdet hjemme, selvom de var ramt af sygdom. Det bekymrer HK-næstformand Mads Samsing, som opfordrer arbejdsgiverne til at sende et tydeligt signal til medarbejderne om ikke at lave sygedage om til hjemmearbejdsdage.

I Sundhedsstyrelsens befolkningsundersøgelse fra oktober 2022 kan man læse, at omkring halvdelen af danskerne er mødt på job eller studie med symptomer på sygdom i løbet af det seneste år. Det har fået fagforeningen HK til i en rundspørge at undersøge, hvordan det forholder sig med deres medlemmer.

Og tallene er nedslående. 61% af HK'erne svarer, at de indenfor det seneste år er taget på arbejde med symptomer på sygdom. Samtidig svarer 46 % af HK'erne i rundspørgen, at de indenfor det seneste år har arbejdet hjemme, selv om de egentlig var syge. Og det vækker bekymring hos HK's næstformand Mads Samsing:

-  Det kan give fin mening at tage en hjemmearbejdsdag for at mindske risikoen for smitte på arbejdspladsen. Men vi skal ikke derhen, hvor man føler sig presset til at arbejde hjemme, selvom sygesengen kalder. Den glidebane skal vi holde os væk fra.

Problemet er, at det kan være nemmere sagt end gjort, uddyber næstformanden:

- Opgaver forsvinder ikke på magisk vis, bare fordi man bliver ramt af sygdom. Og vi kan se i vores rundspørge, at mange frygter at komme langt bagud med deres opgaver eller at lægge ekstra pres på kollegerne, hvis de melder sig syge. Det understreger, hvor vigtigt det er, at ledelsen både er klar i mælet om, at det er legitimt at melde sig syg og hjælper med at prioritere og fordele opgaver, når man pludselig er en spiller mindre på banen.

HK's rundspørge er baseret på 1.183 besvarelser i et spørgeskema udsendt via nyhedsbrev i sidste uge af november 2022.

Sundhedsstyrelsens befolkningsundersøgelse er foretaget blandt 1.528 danskere og udkom oktober 2022.

Danmark har fået et regeringsgrundlag med vinterdæk14.12.2022 12:07:19 CET | Pressemeddelelse

I HK er man glade for at se et regeringsgrundlag, der slår ring om den danske model og med markante prioriteringer på arnepension, dagpenge, børn og unge, erhvervsuddannelser og klima. ”Det er en regering, der ser ud til at være klar til at sætte de rigtige dæk på bilen på vej ind i en økonomisk vinter,” siger Anja C. Jensen, formand for HK. Dog vækker bebudede besparelser på offentlig administration bekymring.