45 mio. kr. uddeles til endokrinologiske samarbejdsprojekter

Det er første gang, Novo Nordisk Fonden uddeler midler målrettet samarbejdsprojekter inden for ikke-diabetisk klinisk endokrinologi i Danmark.

For at styrke den del af endokrinologien, som ikke drejer sig om diabetes, har Novo Nordisk Fonden målrettet to nye typer af forskningsbevillinger til kliniske samarbejdsprojekter på tværs af landet. De første midler er netop blevet uddelt, og 45 mio. kroner er blevet fordelt til tre forskellige forskningsprojekter.

Den største samlede bevilling på 25 mio. kroner er blevet uddelt til et femårigt nationalt forskningsprojekt, som ledes af professor Jens Otto Lunde Jørgensen fra Aarhus Universitetshospital. Projektet skal generere viden om, hvordan vi finder og mindsker uønskede effekter ved glukokortikoidbehandling, som anvendes hyppigt i behandlingen af blandt andet lungesygdomme og gigtsygdomme. Projektet vil blive udført i samarbejde med Odense Universitetshospital, Rigshospitalet samt University of Leeds.

”Cirka 3 % af befolkningen er i løbet af et år i behandling med glukokortikoid, som er en syntetisk version af det naturlige binyrebarkhormon. Behandlingen i sig selv medfører betydelige bivirkninger, ligesom ophør med behandlingen kan udløse symptomer på nedsat binyrebarkhormon. Trods næsten 75 års brug af glukokortikoidbehandling eksisterer der ikke dedikerede studier af dens bivirkninger. Vores projekt vil inkludere data fra danske helbredsregistre og gennemførelse af behandlingsstudier og skal munde ud i de første evidensbaserede retningslinjer for diagnostik og behandling af bivirkninger til glukokortikoidbehandling,” siger Jens Otto Lunde Jørgensen.

Desuden er der uddelt knapt 20 mio. kr. til yderligere to samarbejdsprojekter. Den ene bevilling på knapt 10 mio. kr. er gået til et projekt, som ledes af professor Caroline Kistorp fra Rigshospitalet, som vil undersøge de negative sundhedseffekter af misbrug af anabole steroider, samt hvordan man bedre kan forebygge og behandle disse. Projektet laves i samarbejde med Odense Universitetshospital, Bispebjerg Hospital og Syddansk Universitet.

Den anden bevilling på ligeledes knapt 10 mio. kr. er uddelt til et projekt, som ledes af speciallæge Morten Frost fra Odense Universitetshospital, som vil forske i sikkerhed og effektivitet ved brug af det forebyggende middel alendronat mod knogleskørhed. Dette projekt laves i samarbejde med Aarhus Universitetshospital, Aalborg Universitetshospital, Holbæk Sygehus og Hvidovre Hospital.

”Der er en række sygdomme inden for endokrinologien, som berører mange mennesker og er vigtige at udvikle nye og bedre behandlinger imod, samt begrænse eventuelle negative effekter af. Med disse bevillinger ønsker vi at være med til at løfte forskningen og styrke samarbejder på tværs af landet inden for disse sygdomme med det mål at opnå en mere personaliseret behandling til gavn for patienterne,” siger Martin Ridderstråle, der er Senior Vice President for Patient Care i Novo Nordisk Fonden.

De næste ansøgningsrunder åbner i februar 2021.

Christian Mostrup, pressechef, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 25 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Nordic Innovation Fair: en ny speed dating-messe for nordiske forskere og internationale investorer og virksomheder22.2.2021 08:00:00 CETPressemeddelelse

Med start i 2021 vil Nordic Innovation Fair fremvise de seneste og mest lovende nordiske forskningsprojekter, som har kommercielt potentiale. Ambitionen er at gøre Nordic Innovation Fair til den foretrukne møde- og markedsplads på tværs af værdikæden for innovation og investering. Nordic Innovation Fair dækker hele naturvidenskabsområdet, herunder life science, bæredygtighed, kunstig intelligens og robotik. Målet er at fremme iværksætteri og innovation i verdensklasse.

Sangfugle og computermodeller skal skabe øget forståelse af, hvordan mennesker producerer stemme og udvikler tale18.2.2021 06:30:00 CETPressemeddelelse

Novo Nordisk Fonden har uddelt i alt 120 mio. kr. til 15 interdisciplinære forskningssamarbejder, der skal løse komplekse videnskabelige udfordringer. Et at projekterne søger gennem neurologiske og biomekaniske studier af bl.a. sangfugle at forstå og udvikle modeller for stemmekontrol og udviklingen af tale. Målet er at skabe viden, der bl.a. kan bruges til at forbedre behandling af stemmeforstyrrelser og tilknyttede sygdomme.

Mads Krogsgaard Thomsen bliver ny direktør i Novo Nordisk Fonden3.2.2021 07:45:03 CETPressemeddelelse

Mads Krogsgaard Thomsen, koncerndirektør for Forskning og Udvikling i Novo Nordisk A/S, tiltræder som administrerende direktør i Novo Nordisk Fonden den 1. marts 2021. Han afløser Birgitte Nauntofte, der har været administrerende direktør siden 2009. ”Mads er et af de dygtigste og mest engagerede mennesker, jeg kender, og jeg er meget glad for, at han vil påtage sig den vigtige opgave at stå i spidsen for Novo Nordisk Fondens virke i fremtiden,” siger Lars Rebien Sørensen, formand for Novo Nordisk Fonden. Novo Nordisk Fonden har med assistance fra et internationalt headhunter-firma brugt mere end et halvt år og en screening af over 100 egnede kandidater, før bestyrelsen besluttede sig for at tilbyde jobbet til Mads Krogsgaard Thomsen. ”Jeg har fulgt Novo Nordisk Fondens fantastiske udvikling på tæt hold i mange år, og det er med en blanding af ydmyghed og entusiasme, at jeg overtager ansvaret efter Birgitte,” siger Mads Krogsgaard Thomsen. ”Novo Nordisk Fonden er i dag blandt verdens t

Novo Nordisk Fonden uddeler startpakker for første gang – styrker danske universiteter i kampen om de bedste hjerner22.1.2021 10:00:00 CETPressemeddelelse

Fem talentfulde forskere flytter fra udlandet til Danmark for at fortsætte deres karrierer. Forskerne er udvalgt af de danske universiteter og har hver modtaget en startpakke-bevilling fra Novo Nordisk Fonden. Bevillingerne har til formål at styrke de danske universiteters konkurrenceevne i rekrutteringen af unikke talenter. Forskerne vil være med til at udvikle og løfte dansk forskning på vigtige områder.