Aarhus Symfoniorkester

42 unge pianister på højeste internationale niveau besøger Aarhus i forbindelse med Aarhus International Piano Competition.

Oplev førende unge talenter dyste om æren, de store præmier samt en lovende karriere på den internationale scene, når Aarhus International Piano Competition løber af stablen i Musikhuset Aarhus for 7. gang i perioden 4.-11. marts. Der er gratis adgang til alle indledende runder - inden den store finalekoncert med Aarhus Symfoniorkester 11. marts. Følge konkurrencen på www.pianocompetition.dk
AIPC logo

Aarhus International Piano Competition finder sted i Musikhuset Aarhus mellem 4. og 11. marts. Her bliver der mulighed for at opleve nogle, efter både dansk og international standard, unikke koncerter med 42 af verdens bedste unge pianister, som er håndplukket blandt 214 ansøgere fra 48 lande. Pianisterne, der deltager, er i ordets betydeligste forstand vidunderbørn. De kan det, der ikke burde være muligt. Det bliver tydeligt, når en 11-årig sætter sig ved klaveret og spiller det store klaverrepertoire med en virtuositet og ikke mindst med en personlig stemme, en kunstnerisk overbevisning og en modenhed, som mange voksne stjernepianister søger hele livet. Når niveauet er så exceptionelt, skyldes det, at konkurrencen har fået et renommé som en af verdens mest anerkendte klaverkonkurrencer for unge pianister på grund af de høje præmier på op til 450.000 kr. I uge 10 er Aarhus altså verdens klaverhovedstad, når den næste generation af koncertpianister præsenteres i Musikhuset Aarhus:

• Åbningskoncert med David Munk-Nielsen og Gustav Piekut, den 4. marts kl. 19.30 (fri entré)
  • Indledende runder den 5. – 10. marts kl. 10-13 og 15-18, den 9. marts dog til 20.15 (fri entré)
  • Finalekoncert med Aarhus Symfoniorkester den 11. marts kl. 19.30

Fire danske deltagere

I år er det særligt spændende, at hele fire danske deltagere er udvalgt til konkurrencen. Det drejer sig Jonas Emtkjær Jensen, Nicolai Kanha Kehlet Hansen, Valdemar Wenzel Most og Rune Leicht Lund. I selskab med pianister fra bl.a. Australien, Japan, USA, Kina og Tyskland dyster de ikke bare om penge præmier, men også om koncerter med danske symfoniorkestre og på en lang række anerkendte danske musikfestivaler. Konkurrencens jury består af internationalt anerkendte pianister og klaverprofessorer.

Ved åbningskoncerten spiller de tidligere danske prisvindere fra konkurrencen David Munk-Nielsen og Gustav Piekut en recital med både duo -og soloværker. Ved finalekoncerten med Aarhus Symfoniorkester dirigerer Pierre Bleuse, og de fire finalister spiller hver første sats fra en klaver-koncert.

Aarhus International Piano Competition er arrangeret i et samarbejde mellem Aarhus Symfoniorkester, Musikhuset Aarhus, Det Jyske Musikkonservatorium og Juhl-Sørensen A/S. Konkurrencen blev grundlagt af tidligere klaverprofessor Anne Øland samt flere af hendes studerende, som stadig står for projekt-ledelsen af konkurrencen.

Aarhus International Piano Competition
Att. Rune Maahn Christensen
c/o Det Jyske Musikkonservatorium
Skovgaardsgade 2C

www.pianocompetition.dk
info@pianocompetition.dk

AIPC logo
Koncertgrafik - Aarhus Symfoniorkester
Vinderne 2019 - Gruppe A
Vinderne 2019 - Gruppe B

Information om Aarhus Symfoniorkester

Aarhus Symfoniorkester
Skovgaardsgade 2C

89409090http://www.aarhussymfoni.dk

EAN-nr: 5790 000 423460 - CVR 55 133 018

Aarhus Symfoniorkester blev grundlagt i 1935 og har til huse i Musikhuset Aarhus, hvor det råder over sit helt eget koncertsted; den prisbelønnede Symfonisk Sal. Orkestret består af 66 fastansatte musikere med chefdirigent Marc Soustrot i spidsen og den legendariske Leif Segerstam i rollen som æresdirigent.

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Symfoniorkester

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Symfoniorkester

Orkesterchef fundet til nyoprettet stilling30.11.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Aarhus Symfoniorkester ansætter Martin Reinhardt i en nyoprettet stilling som Orkesterchef fra 1. januar 2024. Martin kommer fra en baggrund som basbasunist i Staatskapelle Berlin samt Copenhagen Phil, hvor han siden 2018 desuden har fungeret som tillidsrepræsentant, medarbejderrepræsentant i bestyrelsen samt formand for musikerne. I stillingen som Orkesterchef i Aarhus Symfoniorkester vil Martin varetage personaleledelse og udvikling af orkestrets musikere – med direkte reference til Musikchef Jesper Nordin.

Venneforening stifter ny talentpris – og offentliggør første modtager.13.11.2023 07:45:00 CET | Pressemeddelelse

Aarhus Symfoniorkesters Venner (ASOV) indstifter en ny talentpris – ASOVs Talentpris – som uddeles årligt til en ung, særligt talentfuld klassisk musiker/musikstuderende. Modtageren indstilles af en jury bestående af medlemmer fra Aarhus Symfoniorkester, Det Jyske Musikkonservatorium og venneforeningen. Prisen er på 10.000 kr. og uddeles for første gang den 16. november i forbindelse med koncerten Klare drømme med Aarhus Symfoniorkester. Prismodtageren er den 17-årige violinist Antonia Fuglsang, som modtager hæderen til koncerten.