EVergreen

Opfordring til politikere: Gør det muligt for private at afregne strøm pr. time - Regler om afregning forhindrer store besparelser på elbiler

Del
Evergreens ladestander til elbiler køber strømmen, når det er billigst og mest miljøvenligt. Insero Software har testet effekten af at bruge Evergreens ladestander til at oplade intelligent med Inseros software, og det har givet en besparelse på 29 % på elprisen. Men med de nuværende regler sparer elbilejeren ingen penge.
Annette Nielsen og Knud Erik Nielsen
Annette Nielsen og Knud Erik Nielsen

Når vi tænder komfuret og ovnen, bruger vi rigtig meget strøm. Det får elpriserne til at stige. Så alt logik siger, at vi ikke skal oplade elbilen i det tidsrum. Alligevel er det endnu ikke muligt at købe strøm pr. time for private husstande, og det ærgrer Ulrik Østergaard, som er direktør i Vikingegaarden A/S, der står bag EVergreen ladestanderen.

”Vi har udviklet en ladestander, der kan tænke selv. Den oplader elbilen på det billigste og mest miljøvenlige tidspunkt, men elbilejerne får ikke nogen gevinst. Lige nu er det ren idealisme at tænke over, hvornår vi bruger strøm,” forklarer Ulrik Østergaard.

Elbilejer ønsker handling 

I Stenderup bor Knud Erik Nielsen. Han har været en del af Insero Live Lab projektet, der har til formål at teste en lang række energiløsninger i drift. Han har en Nissan Leaf og en EVergreen ladestander, men han betaler det samme, lige meget hvornår han oplader elbilen.

”Vi er rigtig glade for bilen, men det ville give mere mening, hvis vi kunne opnå en reel besparelse ved at bruge en intelligent ladestander. Det er rart at vide, at vi udleder mindre CO2, men det vil være mere motiverende, hvis det også giver en reel besparelse på elregningen,” siger Knud Erik Nielsen fra Stenderup.

Udleder 17 % mindre CO2

Ud over at prisen på strøm er mindre, når vi ikke bruger så meget på landsplan, så udleder det også mindre CO2 pr. kWh at producere strøm udenfor peak-hours.

”Insero Live Lab har testet og udregnet, hvor meget det betyder for CO2 udledningen at bruge den intelligente oplader. Og på det parameter opnår vi en besparelse på 17 % CO2. Det er et rigtig godt argument for at give et større incitament til forbrugerne ved at lade dem afregne pr. time,” siger Ulrik Østergaard.

EVergreen ladestanderen er udviklet med støtte fra EUDP. 

FAKTA: Afregning i Danmark

Det er endnu ikke muligt at afregne el pr. time for private forbrugere i Danmark. Dog har de fleste danskere en fjernaflæst elmåler, som gør det muligt at afregne pr. time. Energistyrelsen har pålagt elselskaberne at udskifte alle elmålere og tilbyde en form for timeregning inden udgangen af 2020.

 

FAKTA: Insero Live Labs resultater:

Initial tests commenced September 2014. During the period October-November 2014, the control software was stabilized. And during the period from 1 December 2014 through 31 January 2015 charging schedules of eight EVs were controlled on a daily basis without interruption. An additional pool of 11 EVs – which for various user specific reasons and wishes did not participating in the test – were used as an unbiased reference group.

During the period of steady operations, the five most used EVs in the controlled group drove a total distance of 7.219 km on 2.315 kWh electrical power, corresponding to 0,321 kWh/km. The five most used EVs in the reference group drove a total distance of 7.671 km on a total charge of 2.666 kWh.

The figure below shows an example covering 24 hours in mid-January 2015. It clearly shows, that the charging of the pool of EVs is suppressed during peak load hours (5 pm to 8 pm), and that charging is moved to low CO2 emission during night hours. It shall be noted that in the Danish energy system there is typically a correlation between low CO2 emission and low spot prices due to the high penetration of wind in Denmark.

Comparison of the controlled group with the reference group for the full two months period revealed three encouraging findings:

The load from charging on the 400 V power grid in the peak hours from 5 pm to 8 pm was reduced by 62 %

The overall CO2 emission from EV-charging was reduced with 17 %

The pure cost for electricity was reduced with 29 %.

It has been demonstrated that:

it is possible to reduce the peak load on the 400 V power grid by controlling the charging of EVs without reducing the users comfort

in addition, controlled charging can reduce CO2 footprint and cost of electricity for the individual user.

Nøgleord

Kontakter

Ulrik Østergaard, direktør hos Vikingegaarden A/S, tlf. 27 600 200, ulrik@vikingegaarden.com

Billeder

Annette Nielsen og Knud Erik Nielsen
Annette Nielsen og Knud Erik Nielsen
Download
Controlled EV-charging
Controlled EV-charging
Download
Ulrik Østergaard
Ulrik Østergaard
Download
Insero Live Lab
Insero Live Lab
Download

Information om EVergreen

EVergreen
EVergreen
Tinnetvej 70
7173 Vonge

75 803 960http://www.evergreen.dk
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye