40 procent større risiko: December er højsæson for brandulykker i hjemmet

Om lidt går vi ind i den værste brandmåned på året. Risikoen for brandulykker er næsten 40 procent større i december end normalt, og derfor er det vigtigt at have styr på sikkerheden i hjemmet, inden man tænder op i træet og kalenderlyset.

Levende lys skaber ekstra hygge i juletiden. Desværre betyder det også en forhøjet risiko for brandulykker i hjemmet. Foto: PR.

Julen er de levende lys’ fest – men lysfesten kan hurtigt udvikle sig til et mareridt, hvis man ikke passer på. Hele 549 gange måtte de danske brandmænd rykke ud til en julebrand i et dansk hjem i december 2016. Det er cirka 150 brande mere end i en gennemsnitsmåned, hvilket svarer til en stigning på næsten 40 procent.

— Julen er der, vi trækker ind i huset og tænder op i vores adventskranse og juletræer. Men mange er uforsigtige med de levende lys, og det er en af de primære årsager til brande i hjemmet i december. Mange har en høj tryghedsfølelse og lav risikoopfattelse i hjemmet, men levende lys placeret op af tørt gran skaber en stor risiko, siger Mads Dalgaard, der er forebyggelsesekspert i Beredskabsstyrelsen.

Alarmer kan blive for gamle

En rapport om brandsikkerhed i Danmark i 2017 viser, at blandt dem, som har oplevet brand i egen bolig, skyldes branden oftest brug af levende lys - særligt i dekorationer.

Og desværre har mange ikke styr på sikkerheden, når uheldet er ude. Ifølge rapporten har hver fjerde ikke en røgalarm i hjemmet, og kun omkring hver tredje ved, at den har en udløbsdato.

Særligt sidstnævnte er også noget, forhandlerne af brandudstyr til hjemmet oplever.

— Jeg har ofte oplevet kunder, der køber en brandalarm og så regner med, at den holder resten af den tid, de bor i huset. Men en gennemsnitlig brandalarm holder maksimalt i ti år. Det er virkelig vigtigt, at folk er opmærksomme på det. Har man en for gammel alarm, kan det være lige så farligt som slet ikke at have en, fortæller Jacob Møller fra Biltema, der blandt andet sælger sikkerhedsudstyr til hjemmet.

Gode råd til brandsikkerhed

Har du ikke helt styr på den private brandsikkerhed, har Jacob Møller et par råd til, hvad du skal være opmærksom på:

1. Anbring julelysene stabilt og sikkert på juletræet eller i dekorationen, så flammen ikke kan komme i kontakt med tørt gran. Sørg for at placere levende lys, så de ikke kan nås af mindre børn og husdyr.

2. Sørg for, at dine lys er placeret i stanniol, som kan stoppe ilden, hvis lyset brænder for langt ned. Du kan også få en brandhæmmende spray til at spraye på din juledekoration.

3. Hav altid en fungerede røgalarm siddende, så den tydeligt kan høres i alle opholdsrum og soveværelser, selv hvis døren er lukket. Test regelmæssigt, at batteriet virker, og at den er ren og fri for støv.

4. Hav slukningsudstyr klar tæt ved de levende lys i hjemmet. En pulverslukker er effektiv, men en fyldt vandkande til blomsterne kan også bruges.

5. Hold særligt øje med juletræet i dagene efter juleaften. Jo længere tid, træet har stået inde, jo tørrere er det blevet, og det øger risikoen for brand. Overvej at placere dit juletræ i en fod, der kan fyldes med vand, så træet ikke bliver for tørt.

Mads Dalgaard
Forebyggelsesekspert, Beredskabsstyrelsen
mdj@brs.dk

En simpel juledekoration kan ende ud i flammer. Kombinationen af tørt gran og levende lys er nemlig farlig, fortæller Mads Dalgaard fra Beredskabsstyrelsen. Foto: PR