40 procent flere vandrestier på privat jord i 2020

Naturinteresserede danskere kan lige nu gå ad 188 vandrestier på private arealer, som ellers ikke ville være tilgængelige for offentligheden. Over de kommende fire år skal der etableres yderligere 80 nye spor over hele landet. Sådan lyder visionen fra projekt Spor i Landskabet, der på søndag d. 12. juni byder velkommen udenfor til Sporenes Dag

På søndag kan naturinteresserede danskere snøre vandrestøvlerne og deltage i Sporenes Dag. Dagen skal gøre danskerne opmærksomme på muligheden for at opleve sider af den danske natur, som ellers ikke er tilgængelig for offentligheden.

Landet over har lokale grupper og foreninger arrangeret aktiviteter, heriblandt guidede ture med naturvejledere, mulighed for at smage på mad fra det forrige århundrede, gå i forfatteren Jeppe Aakjaars fodspor og besøge et pilgrimskloster.

Bag arrangementet står projekt Spor i Landskabet, der har til formål at forbedre befolkningens adgang til det åbne land og vise vej til nye oplevelser i naturen.

- Sporene skal give danskerne mulighed for at lytte til fuglene i mosen, komme helt tæt på fødevareproduktionen og følge årets gang i det åbne land. De enkelte stiprojekter tager udgangspunkt i et lokalt behov og etableres af lokale ildsjæle og på baggrund af frivillige aftaler med lodsejerne. Sporene skaber på den måde livsglæde og styrker sammenholdet i lokalsamfund og landdistrikter, siger Anne Sig Kvistgaard, der er konsulent i Landbrug & Fødevarer og projektleder for Spor i Landskabet.

Projektet Spor i Landskabet begyndte i 1997 som et fælles projekt mellem friluftsorganisationerne og landbruget, om ad frivillighedens vej at etablere vandreruter i det åbne land. Siden da er der indtil videre etableret 188 vandrestier i hele landet, og der er mange flere på vej.

- Vores mål er frem til 2020 at etablere op imod 80 nye spor, der skal være med til at styrke de rekreative muligheder i Danmark. Sporene er med til at binde Danmark sammen lokalt ved eksempelvis at forbinde byer og naturområder uden om de større veje, siger Anne Sig Kvistgaard.

Men indtil videre har danskerne på søndag muligheden for at opleve spændende, anderledes og udfordrende sider af dansk natur, hilse på de lokale ildsjæle på spor med aktiviteter og ikke mindst få en god portion motion.

Fakta:

• Der findes 188 spor med i alt 283 ruter landet over
  • I alt er der 1.022 km spor
  • Nordea-fonden, Miljø- og Fødevareministeriet, Dansk Skovforening og Landbrug og Fødevarer støtter projektet økonomisk

Sporenes Dag er søndag den 12. juni.- Find et spor nær dig her: www.spor.dk/sporene

Yderligere information via Anne Sig Kvistgaard, konsulent i Landbrug & Fødevarer, telefon: 3058 2110, mail: spor@lf.dk