40 landsbyer kandiderer til Årets Landsby

Landdistrikternes Fællesråd og Landsforeningen Landsbyerne i Danmark har modtaget ansøgninger fra 40 landsbyer, der skeler til prisen som Årets Landsby 2016.

Det er tyvende gang, at prisen som Årets Landsby skal uddeles til et lokalsamfund med ildsjæle og udvikling. De tidligere landsbyer er Hvilsom, Skovlund, Tise, Jordrup, Billum, Svindinge, Samsø, Bårse, Filskov, Klejtrup, Korinth, Ballum, Gjøl, Vejrup, Janderup, Horslunde, Bagenkop, Vrads og Vestervig.

Tidligere minister Annette Vilhelmsen, der er formand for bedømmelseskomiteen, glæder sig over de mange ansøgninger.

- Jeg er meget imponeret over de mange gode ansøgninger, vi har modtaget fra landsbyer i hele landet. Det viser med al tydelighed at de mange ildsjæle, der er i de små samfund kan skabe liv, udvikling og fællesskab, siger hun.

Årets tema er netop de frivillige ildsjæles betydning for fællesskab og lokaludvikling. Bedømmelseskomiteen nominerer tre landsbyer til finalen, der afholdes fredag d. 17. juni til Folkemødet på Bornholm.

Yderligere oplysning hos Annette Vilhelmsen, formand for bedømmelseskomiteen for Årets Landsby, tlf. 30 327 747 og Noa Jankovic, pressechef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 708 249