4 ud af 10 danskere holder mindre end 3 ugers sommerferie

Mere end en tredjedel af danskerne i den erhvervsaktive alder holder en-to ugers ferie i sammenhæng, og fem pct. holder slet ikke ferie i sommerhalvåret. Det svarer til, at mere end en million erhvervsaktive danskere holder mindre end tre ugers sammenhængende ferie denne sommer.

De tre uger i juli, hvor stort set hele Danmark lukkede ned tre uger i træk – industriferien – er efterhånden smidt på historiens mødding, og i dag holder fire ud af ti danskere mindre end tre ugers sammenhængende ferie i sommermånederne. Det viser en ny befolkningsundersøgelse, Userneeds har lavet for Ingeniørforeningen, IDA.

Det svarer til, at mere end en million erhvervsaktive danskere ikke tager et pusterum hen over sommermånederne. Og det bekymrer Juliane Marie Neiiendam, formand for Ansattes Råd i IDA,

”Eksperter i stressforebyggelse peger på, at det gør dig til en bedre kollega, medarbejder eller chef, når du holder tre ugers sammenhængende sommerferie. Det er en basisingrediens i en sund og afbalanceret work-life-balance, og hvis vi skal holde længe på arbejdsmarkedet, så skal det også være muligt at hente inspiration og energi andre steder end på jobbet. Det er noget bras, hvis vi ikke tager den forebyggende kur en gang om året,” siger Juliane Marie Neiiendam.

Hun opfordrer samtidig til, at man rent faktisk også holder ferie i sin sommerferie.

”En god tommelfingerregel siger, at det tager en time at geare ned fra en arbejdsdag, en dag at geare ned til weekenden efter en arbejdsuge og op til en uge at geare ned til ferien. Og derfor batter de korte ferier ikke for alvor. Mit råd er kort og godt, at man altid trækker stikket i tre uger om året. De fleste kan rent faktisk undværes i de få uger om året,” siger Juliane Marie Neiiendam.

Hvor mange ugers sammenhængende ferie forventer du at holde i sommerperioden (juni-juli-august) 2018?

Procent
0 uger - Jeg holder hele min ferie på andre tidspunkter af året 5%
1 uge eller mindre 8%
2 uger 27%
3 uger 44%
4 uger 10%
5 uger eller mere 4%
Ved ikke 3%
I alt 100%

Kilde: Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA (2.009 svar – 1.243 erhvervsaktive)

Juliane Marie Neiiendam, formand for Ansattes Råd, IDA - tlf: 28144004

Søren Lorentzen, presserådgiver i IDA - tlf: 51851764

IDAs formand stiller op som formand for a-kasse i stormvejr21.12.2018 12:41Pressemeddelelse

IDAs formand Thomas Damkjær Petersen har ekstraordinært valgt at stille sig til rådighed som formandskandidat for Akademikernes A-kasse (AKA), som for tiden er i mediernes søgelys. Valget af ny formand sker d. 4. januar 2019 på et ekstraordinært repræsentantskabsmøde. ”Jeg stiller mig til rådighed for at stå i spidsen for at få A-kassen igennem en ledelses- og omdømmekrise. Jeg mener, vi har været vidner til en uacceptabel ledelsesadfærd og manglende respekt for omgang med medlemmernes penge. Nu er der brug for med friske øjne at kigge fremad og få etableret en ny ledelse, der kan genskabe respekten for a-kassen, ligesom vi jo fortsat afventer tilsynsmyndighedernes undersøgelse af sagen. Jeg vil gerne understrege, at kerneforretningen i a-kassen faktisk er sund, og medlemmerne er tilfredse. Sådan skal det blive ved med at være,” siger Thomas Damkjær Petersen.