DGI

4 østjyske kommuner og DGI Østjylland vil give unge frivillige en større stemme

Aarhus, Favrskov, Randers og Syddjurs kommuner sætter sammen med DGI Østjylland fokus på unge og deres frivillige engagement igennem gratis workshops. Her kan foreninger få konkrete råd og inspiration til at tiltrække unge – til gavn for både unge og foreningen.
Arkivfoto.

Det er et paradoks. Unges trivsel forbedres, når de er frivillige i en idrætsforening, viser en undersøgelse af bureauet KL7 fra 2019. Alligevel falder antallet af frivillige unge i foreningerne.

Det vil DGI og indtil videre 52 af landets kommuner gøre noget ved. Sammen har de søsat en gratis workshop i hver kommune, hvor lokale idrætsforeninger kan få konkrete værktøjer til at få unge ind i foreningen. I Østjylland er der workshops i Randers, Rønde, Aarhus og Hadsten, og alle foreninger er velkomne.

Konsulent med ansvar for Unges fællesskaber hos DGI Østjylland, Anna Nygård Jepsen:

”Sammen med kommunerne sætter vi særlig spot på de unge og potentialet for at engagere endnu flere unge i foreningerne. Med indsatsen håber vi at kunne give de unge en større stemme ind i foreningen og åbne nye muligheder for udvikling i foreningen, da de unge ofte har andre og nye idéer til aktiviteter, kommunikation og organisering.”

Næsten hver anden ung er frivillig

Unge er i gennemsnit mere frivillige end voksne. Tal fra Idrættens analyseinstitut IDAN viser, at 43 procent af 16-19-årige er frivillige. Til sammenligning er 35 procent af 20-79-årige frivillige.

Læg dertil, at 39 procent af unge, som ikke allerede er frivillige i dag, gerne vil være det. Det viser undersøgelsen foretaget af bureauet KL7. Der er altså god mulighed for at få engageret endnu flere unge i foreningerne.

DGI sætter fokus på unges frivillige engagement som et led i en større indsats, der vil løbe i hele 2023. Det ser Anna Nygård Jepsen et stort potentiale i:

"Vi håber at kunne bidrage et større kendskab til målgruppen og skabe de bedste betingelser for, at endnu flere unge har lyst til at engagere sig i foreningen. Det gør vi ved at præsentere foreningerne for den nyeste viden og praksisanbefalinger om unges frivillige engagement.”

Mød de unge på workshoppen

Målet med DGI og kommunernes workshops er at få unges frivillige engagement på dagsordenen i foreningerne, og samtidig udvikle foreningerne så de bliver endnu bedre i stand til at tiltrække unge.

En workshop tager tre timer og deltagerne får lov til at møde unge frivillige og høre om deres oplevelser og erfaringer. Herudover får deltagerne den nyeste viden fra undersøgelser, inspiration fra andre foreninger, og viden om hvilke værktøjer og indsatser foreningerne kan tage i brug.

Læs mere om workshoppen og tilmelde dig og din forening: www.dgi.dk/ungefrivillige

Anna Nygård Jepsen
Konsulent med ansvar for Unges fællesskaber hos DGI Østjylland
anna.jepsen@dgi.dk

Arkivfoto.

Information om DGI

DGI
Vingsted Skovvej 1
7182 Bredsten

79 40 40 40https://www.dgi.dk/

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6400 foreninger har over 1,6 mio. medlemmer.

Følg pressemeddelelser fra DGI

Flere pressemeddelelser fra DGI