3Fs formand: Statsministeren sætter ny retning

3Fs forbundsformand Per Christensen roser statsministerens nytårstale, hvor pension til nedslidte, klima og social retfærdighed var vigtige emner.

”Det er en vigtig nytårstale, hvor statsministeren sætter en ny retning for Danmark. Jeg er meget glad for, at dansk politik igen har fokus på lønmodtagerens vilkår, på klima og på at bevare og udbygge et social retfærdigt Danmark,” siger 3Fs forbundsformand i en direkte kommentar til statsministerens nytårstale.

Som formand for omkring 270.000 ufaglærte og faglærte 3Fere bliver regeringens projekt om en ret til tidlig pension for folk, der er slidt op efter et hårdt arbejdsliv, et af de afgørende politiske emner i 2020.

Hver femte 3F'er er ikke på arbejdsmarkedet, når de fylder 60 år. Gruppen af ufaglærte og faglærte blev hårdt ramt, da Lars Løkke Rasmussen (V) i 2011 brugte sin nytårstale til de facto at aflive efterlønsordningen.

Derfor glæder forbundsformanden sig særligt over, at Mette Frederiksen (S) i sin nytårstale brugte taletid på regeringens mål om at sikre ret til tidligere pension til nedslidte.

”Det er kort sagt hamrende vigtigt. Vi har kæmpestort behov for at sikre, at lønmodtagere, der er slidt efter et hårdt arbejdsliv, får en ret til at gå på folkepension før tid, hvis kroppen siger stop,” siger Per Christensen.

Statsministerens fokus på at give alle børn bedre muligheder i livet bliver også rost.

”Vejen til et samfund med muligheder for alle brolægges i barndommen. Derfor er det positivt, at Mette Frederiksen vil rette fokus mod netop de børn, der har brug for fællesskabets hjælp,” siger Per Christensen.

Han glæder sig over, at regeringen allerede på en række områder har sat en ny retning for Danmark.

Det gælder fx årets finanslovsaftale, hvor der blev afsat historisk mange midler til kampen mod social dumping. Det gælder i forhold til klima, midler til at genoprette Arbejdstilsynet og fx afskaffelsen af opholdskravet på dagpengeområdet.

I forhold til det danske dagpengesystem påpeger forbundsformanden, at der er behov for at stoppe den gradvise udhuling af dagpengenes værdi:

”Trygheden for danske lønmodtagere er en forudsætning for det fleksible arbejdsmarked. Det er politikernes ansvar at genoprette trygheden med et tidssvarende dagpengeniveau og fair regler. Det mener jeg også, at regeringen bør gøre til en politisk mærkesag i 2020.”