3Fs formand: Statsministeren sætter ny retning

3Fs forbundsformand Per Christensen roser statsministerens nytårstale, hvor pension til nedslidte, klima og social retfærdighed var vigtige emner.

”Det er en vigtig nytårstale, hvor statsministeren sætter en ny retning for Danmark. Jeg er meget glad for, at dansk politik igen har fokus på lønmodtagerens vilkår, på klima og på at bevare og udbygge et social retfærdigt Danmark,” siger 3Fs forbundsformand i en direkte kommentar til statsministerens nytårstale.

Som formand for omkring 270.000 ufaglærte og faglærte 3Fere bliver regeringens projekt om en ret til tidlig pension for folk, der er slidt op efter et hårdt arbejdsliv, et af de afgørende politiske emner i 2020.

Hver femte 3F'er er ikke på arbejdsmarkedet, når de fylder 60 år. Gruppen af ufaglærte og faglærte blev hårdt ramt, da Lars Løkke Rasmussen (V) i 2011 brugte sin nytårstale til de facto at aflive efterlønsordningen.

Derfor glæder forbundsformanden sig særligt over, at Mette Frederiksen (S) i sin nytårstale brugte taletid på regeringens mål om at sikre ret til tidligere pension til nedslidte.

”Det er kort sagt hamrende vigtigt. Vi har kæmpestort behov for at sikre, at lønmodtagere, der er slidt efter et hårdt arbejdsliv, får en ret til at gå på folkepension før tid, hvis kroppen siger stop,” siger Per Christensen.

Statsministerens fokus på at give alle børn bedre muligheder i livet bliver også rost.

”Vejen til et samfund med muligheder for alle brolægges i barndommen. Derfor er det positivt, at Mette Frederiksen vil rette fokus mod netop de børn, der har brug for fællesskabets hjælp,” siger Per Christensen.

Han glæder sig over, at regeringen allerede på en række områder har sat en ny retning for Danmark.

Det gælder fx årets finanslovsaftale, hvor der blev afsat historisk mange midler til kampen mod social dumping. Det gælder i forhold til klima, midler til at genoprette Arbejdstilsynet og fx afskaffelsen af opholdskravet på dagpengeområdet.

I forhold til det danske dagpengesystem påpeger forbundsformanden, at der er behov for at stoppe den gradvise udhuling af dagpengenes værdi:

”Trygheden for danske lønmodtagere er en forudsætning for det fleksible arbejdsmarked. Det er politikernes ansvar at genoprette trygheden med et tidssvarende dagpengeniveau og fair regler. Det mener jeg også, at regeringen bør gøre til en politisk mærkesag i 2020.”

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

3F Byggegruppen indleder OK20-forhandlingerne9.12.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

I dag indleder 3F Byggegruppen og Dansk Byggeri overenskomstforhandlinger med et fælles pressemøde. Gruppeformand for Byggegruppen, Claus von Elling, glæder sig over, at de to parter sammen åbner OK20: - Vi er i Byggegruppen rigtig glade for, at vi holder fast i, at vi åbner forhandlingerne sammen på den her måde. Det er et positivt og fremadrettet signal. - Vi har på mange måder et godt og stærkt samarbejde baseret på gensidig respekt. Og respekt for det, vi sammen skal forhandle os frem til – nemlig en ny aftale for bygningsfolk på det danske arbejdsmarked. Vi er heldigvis enige om, at den model, vi er en del af – den danske model – er vigtig og stærk. Claus von Elling understreger, at det ikke bliver nemme forhandlinger, men at han håber på en god aftale til sine medlemmer: - Vi oplever et arbejdsmarked, der i stigende grad er presset af udfordringer med udenlandsk arbejdskraft. Så for os er det fx vigtigt, at vi denne gang lander en fornuftig og holdbar aftale, der rummer løsninger

3F tager skarpt afstand fra overenskomststridige arbejdsnedlæggelser2.12.2019 11:48:58 CETPressemeddelelse

Formanden for 3F Byggegruppen reagerer skarpt oven på de tumultariske scener, der i dag har udspillet sig omkring en byggeplads på Nørrebro i København. ”Hvis der er tale om overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, så tager vi skarpt afstand fra dette og opfordrer folk til omgående at vende tilbage til deres arbejde. Vi har også gjort vores afdelinger opmærksomme på dette,” siger Claus von Elling, gruppeformand for 3Fs Byggegruppen. Ifølge medieoplysninger var en gruppe mennesker samlet i morges, fordi en faglige sekretær fra Dansk El-Forbund og en stilladsarbejder søndag var blevet slået ned, da de ville dokumentere ulovlige arbejdsforhold på byggepladsen. Senere på formiddagen udviklede begivenhederne sig til tumult, da der blev kastet med genstande og et stiillads blev væltet. Politiet er ved at danne sig et overblik over, hvad der præcist er foregået. Claus von Elling understreger, at man endnu ikke ved, hvem der står bag de voldsomme handlinger. Han udtaler sig alligevel om dem, da