3F: Vilje & bevilling til kamp imod social dumping

Finanslovsaftalen er et reelt politisk svar på stigning i udenlandsk arbejdskraft og stigende, grov kynisk udnyttelse

Forbundssekretær Henning Overgaard nærmest skamroser finanslovsaftalen mellem SF, Enhedslisten, Alternativet, de radikale og S-regeringen for vilje til at styrke indsatsen imod social dumping.

”Her er der ikke blot tale om skåltaler og hensigtserklæringer. Der er en markant styrkelse af bevillingerne til den fælles myndighedsindsats fra Arbejdstilsynet, skattemyndighederne og politiet. Samtidig vil man fordoble bøderne for udnyttelse af illegal arbejdskraft samt iværksætte en række initiativer, som skal dæmme op for social dumping,” siger Henning Overgaard.

I den fire-årige periode fra 2020 til og med 2023 styrker regeringen og forligspartierne indsatsen imod social dumping med 300 mio. kr. i forhold til udgangspunktet fra VLAK-regeringens seneste finanslov.

I 2020 styrkes indsatsen således med mere end 50 procent i forhold til i år – fra 158 mio. kr. i 2019 til 241 mio. kr. i 2020.

”Der er tale om et skift fra de seneste fire års borgerlige beskæringer af bevillingen til myndighedsindsatsen, så den nu løftes til det højeste niveau nogensinde. Dermed sikres der et reelt politisk svar på den voldsomme stigning i udenlandsk arbejdskraft til Danmark og de stadig flere grove sager med kynisk udnyttelse af udsatte, udenlandske kolleger, som vi i 3F har afdækket og oplevet.”

Ud over stigende bevillinger har forligspartierne aftalt flere målrettede indsatser og lovinitiativer, som vil bidrage til at forsvare de danske løn- og arbejdsvilkår:

- Udbredelse af ID-kort på de offentlige byggepladser, både i kommuner, regioner og statsligt regi,

- fordobling af bøder til virksomheder for brug af illegal arbejdskraft,

- styrket kontrol med efterlevelse af de statslige klausuler om løn- og arbejdsvilkår,

- styrket indsats på tungvognsområdet, herunder sikres faglige kompetencer på området i anklagemyndigheden samt øget anvendelse af de såkaldte ANPG-kameraer (med automatisk nummerpladegenkendelse),

- målrettet kontrol af aflønning på vejtransportområdet mv.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 8892 8892.

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm