3F: Vigtigt forlig for den grønne omstilling

Forliget om den grønne skattereform er både godt nyt for den grønne omstilling, men også for den almindelige lønmodtager. Stor ros til regeringen og forligspartierne for at huske på industriens mange arbejdspladser.

Der skal lyde en stor ros til regeringen og forligspartierne for både at sikre den grønne omstilling og den almindelige lønmodtager i industrien.

”I 3F er vi meget glade for, at regeringen har landet en ambitiøs og bred aftale i forhold til indførslen af CO2-afgifter. Det her er et seriøst og afgørende skridt for at nå klimareduktionsmålet på 70 procent frem mod 2030. Samtidig tager man også hensyn til den almindelige lønmodtager og giver en tryghed i, hvad der kommer til at ske de kommende år," siger Henning Overgaard, formand for 3F

Halvdelen af 3F'erne arbejder i de ti mest CO2-intensive danske brancher. De ufaglærte og faglærte er generelt mere udsatte end dem med længere uddannelser, ligesom land er mere udsat end by, når det kommer til CO2-omstillingen.

Henning Overgaard lægger vægt på den balance, som regeringen og det brede forlig er landet på. Man sikrer både den nødvendige grønne omstilling, samtidig med at man giver industrien mulighed for at omstille sig med målrettet støtte og markante puljer.

”Det har været meget vigtigt for mig, at CO2-afgifter ikke giver store ubalancer. Skal vi være et grønt foregangsland, skal vi sikre, at forureningen ikke bare flytter til udlandet. Jeg er tilfreds med, at afgiftsprovenuet ikke går til generelle selskabsskattelettelser, men målrettes de virksomheder og brancher, der skal reducere udledningen mest. Da aftalen flugter med udspillet hvad angår CO2-aftifterne, forventes jobtabet at være overskueligt og de store investeringer den grønne omstilling kræver vil de næste mange år skabe tusindvis af nye job,” siger Henning Overgaard.

Det er også en glædelig nyhed, at der er kommet midler til efter- og videreuddannelse med i aftalen, som har været noget af det, 3F har kæmpet for at få med.

”Det har afgørende betydning, at der er sat penge af til at få omstillet og videreuddannet de lønmodtagere, der mister arbejdet eller hvis job ændres markant som følge af reduktionerne. Vi er utrolig glade for, at aftalen også har øje på den udfordring med en ”Grøn reserve” til efteruddannelse og opkvalificering. Det har været en 3F mærkesag i forbindelse med forhandlingerne. Det kræver investeringer at sikre, at den almindelige lønmodtager bliver klædt ordentligt på til de nye grønne job. Nu er det industrivirksomhederne, der har bolden i forhold til at få omstillet, investeret og reduceret udledningerne,” slutter Henning Overgaard.