3F: Udkantsdanmark mister tusindvis af arbejdspladser

Stop for kystnære vindmøller rammer yderområderne og den grønne omstilling

Regeringen vil droppe kystnære vindmøller som konsekvens af, at PSO afgiften skal fjernes. Og det får store konsekvenser. Særligt står landets yderområder til at miste arbejdspladser.

- Det giver ingen mening, når regeringen siger, at den vil skabe vækst i landdistrikterne og så samtidig tager initiativer, der medfører tab af tusindvis af arbejdspladser særligt i Danmarks yderste områder, siger 3F's formand Per Christensen

Desuden truer regeringsudspillet Danmarks konkurrenceevne på grøn omstilling.

- Regeringen slækker på den grønne omstilling i en tid, hvor der er behov for at holde fast og sikre Danmarks førerposition på dette område, siger Per Christensen

- Regeringens udspil skaber usikkerhed for fremtidige investeringer – en usikkerhed, der kan skræmme investorer og gøre den grønne omstilling dyrere i fremtiden. Det er med andre ord en ekstrem farlig vej, regeringen nu bevæger sig ind på.

For yderligere kommentarer og oplysninger, kontakt 3F's pressetelefon på 8892 8892.

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:44Pressemeddelelse

Regeringen og Dansk Folkeparti ændrer nu deres forslag om opholdskravet for at have ret til dagpenge. Det betyder, at man skal have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste 12 år for at opnå retten til dagpenge. - I 3F kan vi hverken kalde denne ændring for en hel eller halv sejr. For det er 100 procent uspiseligt at indføre opholdskrav for at få ret til dagpenge, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3Fs A-kasse. Før ændringsforslaget lagde regeringen og Dansk Folkeparti op til, at man skulle have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste otte år. 3F har flere gange kritiseret regeringen og Dansk Folkeparti for at ville indføre et opholdskrav i dagpengesystemet. - Grundlæggende er vi imod at føre udlændingepolitik gennem vores dagpengesystem, og vi vil fortsætte kampen for, at opholdskravet helt droppes. For det er uretfærdigt, uklogt og unødvendigt, siger Eva Obdrup.

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:30Pressemeddelelse