3F: Uambitiøs aftale

Politisk aftale om Arbejdstilsynet mv. er et fremskridt, men både utilstrækkelig og uambitiøs

- Det er bestemt positivt, at der er indgået en bred politisk aftale om at styrke Arbejdstilsynets grundbevilling og mulighed for at udøve tilsyn på virksomhederne, siger Ulla Sørensen, der er 3F's arbejdsmiljøpolitisk ansvarlige.

- Det har vi i 3F efterlyst meget længe.

- Vi går ud fra, at det aftalte løft i bevillingerne vil blive øremærket tilsynsopgaverne, ikke mindst i de nedslidningstruede brancher.

- Aftalen er et godt, første skridt, men bestemt ikke nok til at sikre et effektivt tilsyn med arbejdsmiljøet. Der mangler f.eks. rådgivning til virksomheder om arbejdsmiljø, indsatser for at mindske nedslidning og reelle forbedringer for samarbejde om arbejdsmiljø for tillidsvalgte, medarbejdere og ledelse på virksomhederne. Aftalen har derfor væsentlige mangler, og 3F har desuden anbefalet et fast, årligt løft til tilsynsopgaverne på 100 mio. kr., siger Ulla Sørensen.

Aftalen indeholder også en bevilling til Arbejdstilsynet til at bekæmpe social dumping i de kommende år. En opgave, som der end ikke var afsat penge til i regeringens finanslovsaftale med DF for 2019.

Forbundssekretær Henning Overgaard, 3F, er dog langt fra imponeret:

- Regeringen har nu haft fire år til at finde en løsning for den samlede indsats mod social dumping, men har konsekvent svækket myndighedsindsatsen, på trods af at der i samme periode er kommet ca. 50 pct. flere udlændinge på det danske arbejdsmarked. 75 mio. kr. om året til Arbejdstilsynet, som er øremærket indsatsen imod social dumping, er helt utilstrækkeligt.

- Forleden ville statsministeren undergrave den danske model på arbejdsmarkedet ved at indføre lovbestemt mindsteløn for at bekæmpe social dumping.

- Nu er realiteten, at man blot løfter AT-bevillingen en smule i de kommende år, selv om problemerne med social dumping har været kraftigt stigende. Hvis der over kort tid kommer 50 pct. flere elever på en skole, vil et par ekstra lærere jo heller ikke være et mærkbart svar.

- Som vi forstår aftaleteksten, så viderefører man samtidig SKATs kontrol af udenlandske virksomheder for en 3-årig periode. Men også her er der behov for at styrke indsatsen og knytte langt flere medarbejdere til at bekæmpe den stigende skattesvindel. I 2015 var der svindel ved hver tredje kontrol af udenlandske virksomheder, nu konstaterer man svindel ved næsten hver anden kontrol.

- Derfor vil 3F fortsat sætte fokus på udfordringerne med social dumping og inden folketingsvalget forlange svar fra partierne på, i hvilket omfang de reelt vil styrke myndighedsindsatsen mod social dumping, siger Henning Overgaard.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon på 8892 8892