3F Transport og ITD opfordrer til stop for russiske lastbiler i Danmark
3F Transport og ITD opfordrer nu til, at Danmark suspenderer en række bilaterale aftaler på vejtransportområdet med Rusland og Hviderusland. Aftalerne giver nemlig mulighed for, at lastbiler fra de to lande kører i Danmark. Regeringen bør sætte en stopper for Russiske og Hviderussiske lastbiler i Danmark ved øjeblikkeligt at annullere aftalerne, lyder opfordringen fra de to organisationer i et debatindlæg i Altinget i dag.

Den danske regering bør suspendere en række bilaterale aftaler på vejtransportområdet med Rusland og Hviderusland, der giver mulighed for, at lastbiler fra de to lande kan køre i Danmark.
Aftalerne betyder nemlig, at der i øjeblikket kører russiske og hviderussiske lastbiler rundt i Danmark. Men den trafik bør stoppes. Det mener 3F Transport og ITD, som opfordrer transportminister Trine Bramsen og regeringen til at annullere aftalerne med de to lande.
-Vi er i en situation, hvor Rusland har skabt en ny trussel for vores levevis ved at starte en krig i Europa. Her skal vi vise vores modstand, og det vil være helt naturligt, at vi får stoppet de russiske lastbiler på landevejene i Europa, hvor de tjener penge, som Rusland kan bruge i deres invasion af Ukraine, udtaler Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, og påpeger, at regeringen allerede har vist sig klar til at bidrage med andre tiltag på vejtransportområdet. Blandt andet ved at lave undtagelser for køre- og hviletidsreglerne for transport til og fra Ukraine.
De bilaterale aftaler på vejtransportområdet er oprindeligt lavet for at sikre, at der kan transporteres varer mellem forskellige lande, der handler med hinanden. I takt med udviklingen af det indre marked i EU fungerer aftalerne i dag primært til at sikre transport mellem Danmark og lande uden for EU, som fx Rusland.
Men det formål er ikke længere berettiget, for når Rusland starter en krig i Europa, så skal der ikke samtidig køre russiske lastbiler rundt på de danske veje.
- Ruslands invasion af Ukraine har sendt chokbilleder gennem Europa. Det kalder på sammenhold, og her er vi alle sammen forpligtet til at gøre, hvad vi kan for at modarbejde Putins krigsmaskine. Ved at annullere aftalerne vil der ikke kunne køre lastbiler fra Rusland og Hviderusland i Danmark, og det vil naturligvis ramme de to lande økonomisk, siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen.
I tillæg til de bilaterale aftaler, som Danmark har indgået findes der også transportkvoter under International Transport Forum ”ITF”, de såkaldte CEMT-kvoter. CEMT-kvoterne uddeles forholdsmæssigt mellem de lande, der deltager i ordningen, og de kan bruges af tredjelande til at køre transport internt i EU, herunder i Danmark. Selvom det bliver svært for Danmark at få ændret på tildelingen af CEMT-kvoter, så opfordrer ITD og 3F Transpor også til, at regeringen tager sagen op snarest muligt i i ITF sammen med ligesindede lande.
Billeder
Information om ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Sværm af varevogne på villavejene giver nye udfordringer for klima og trafiksikkerhed17.5.2022 14:43:47 CEST | Pressemeddelelse
Varebiler myldrer i større og større antal ud på de mindre veje i byerne med varer. Men det store antal varebiler, der kører godstransport, skaber usikkerhed, trængsel og skader klimaet. Derfor opfordrer ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, til at reglerne for kørsel med varebiler strammes, så sikkerhed og uddannelse i branchen højnes.
Ny digitaliseringsstrategi - Alle skal med på digitaliseringsvognen5.5.2022 14:34:27 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen lancerede i dag en ny national digitaliseringsstrategi, der skal sætte skub i myndigheders og virksomheders brug af digitale løsninger. Det er gode nyheder for transportbranchen. Men strategien bør følges op af en digital handleplan for transportsektoren, mener ITD, der netop har afholdt en digitaliserings-konference for at sætte fokus på de gevinster, der kan hentes ved øget digitalisering af branchen.
Vicedirektør i Færdselsstyrelsen bliver ny adm. direktør i ITD-koncernen28.4.2022 10:03:52 CEST | Pressemeddelelse
Jesper Høgh Bach tiltræder den 1. juni 2022 som adm. direktør i ITD-koncernen, hvor han afløser Carina Christensen på posten.
På tide at EU foreslår stop for russiske lastbiler i EU7.4.2022 11:26:12 CEST | Pressemeddelelse
EU-Kommissionen foreslår i sin seneste sanktionspakke et forbud mod russiske og hviderussiske lastbiler i EU. Det oplyser kommissionsformand Ursula von der Leyen i en pressemeddelelse. ITD har presset på for et stop for russiske og hviderussiske lastbiler og opfordrer den danske regering til at bakke op om forslaget fra EU.
Energikrisen får regelændringer for større lastbiler til at haste31.3.2022 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Vognmændene står klar til at investere i mere effektive lastbiler med længere trailere og større lasteevne, der kan spare brændstof og CO2. Men det kræver regelændringer, hvis lastbilerne skal ud at køre. Derfor opfordrer ITD nu transportministeren til at følge op på ministeriets egne analyser og sætte en forsøgsordning i gang på det danske vejnet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum