DI - Dansk IndustriDI - Dansk Industri

3F Transport og DI: Nye regler om rastepladser vil ramme chauffører og trafiksikkerheden

3F Transport og DI er enige om, at det er forkert, når et flertal i Folketinget vil gøre chauffører – danske som udenlandske – livet surt ved at indføre skrappe restriktioner for, hvor længe en lastbil må parkere på rastepladserne langs motorvejene. De opfordrer partierne til at vælge en anden løsning, som Dansk Folkeparti tidligere har foreslået – nemlig at oprette en ny, bedre kontrolindsats efter forbillede fra Tyskland.

- Chaufførerne skal overholde køre- og hviletidsreglerne, og det giver ingen mening i værste fald at tvinge chaufførerne væk fra rastepladserne. Det er trafiksikkerhedsmæssigt, miljømæssigt og trafikalt forkert at tvinge lastbiler ud på de mindre veje for at finde et sted for at holde de lovpligtige hvil, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

Regeringen og DF har i forbindelse med finansloven for 2018 afsat 20 mio. kroner til kontrol m.v. på rastepladserne. DI og 3F Transport opfordrer partierne til at målrette de penge til at styrke kontrollen med overholdelsen af køre- og hviletidsreglerne.

- Forslaget her løser ikke nogen problemer – det flytter dem bare. Vi ser langt hellere, at der er en skarp kontrol med, om virksomheder og chauffører overholder reglerne. Derfor vil vi opfordre partierne til at tage fat her og styrke kontrollen med den tunge trafik – i stedet for at gøre det sværere for danske og udenlandske chauffører at tage deres lovpligtige hvilepauser, siger gruppeformand Jan Villadsen, 3F Transport.

3F Transport og DI opfordrer til, at Folketingets partier styrker kontrolindsatsen ved at gennemføre et forslag fra Dansk Folkeparti (DF) om at indføre en såkaldt BAG-model i Danmark. BAG er i Tyskland et særligt agentur, der har ansvaret for at kontrollere den tunge trafik. Fordelen er, at Danmark dermed får en kontrolindsats, der er målrettet - og som bygger på medarbejdere med særligt kendskab til den tunge trafik.

For yderligere information kontakt pressechef i DI Per Geckler Møller 2949 4434

DI: Ny transportaftale viser, at den danske model leverer varen4.4.2019 14:25:14 CESTPressemeddelelse

I dag har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation sendt beskæftigelsesministeren et fælles forslag. Aftalen mellem DA og FH indebærer dels forslag til en ændring af godskørselsloven for danske vognmænd og dels til en ændring af udstationeringsloven for at sikre, at udenlandske vognmænd skal aflønne deres chauffører svarende til, hvad danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Det vil betyde, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark.

DI: Bedre udnyttelse af overskudsvarme gavner borgere, virksomheder og klimaet28.3.2019 16:27:25 CETPressemeddelelse

Partierne bag energiaftalen har i dag taget de vigtige første skridt, mod at vi fremover kan udnytte industriens overskudsvarme til at varme flere danske boliger op. Det er godt for klimaet, husholdningerne og virksomhederne, at vi udnytter den varme, som ellers vil blive sendt ud i den blå luft. Men det er afgørende, at partierne bag aftalen holder sig fra at indføre dobbeltregulering af overskudsvarme, mener DI.