3F til regeringen: Husk de korte uddannelser

Jo tættere et uddannelsestilbud er på en 3F’er, jo større er sandsynligheden for, at han eller hun tager uddannelse.

3F hilser regeringens nye uddannelsesudspil velkomment.

”Uddannelser kan i høj grad være med til at binde Danmark sammen, og derfor er det fint, at regeringen nu flytter uddannelsestilbud ud i provinsen,” siger Søren Heisel, der er forbundssekretær i 3F.

”Men jeg vil kraftigt opfordre regeringen til også at overveje, hvordan der kan laves tilsvarende initiativer for de uddannelsestilbud, som kortuddannede og faglærte benytter sig af. Vi ved, at afstanden til et uddannelsestilbud betyder utroligt meget for, om en ufaglært eller faglært vælger at dygtiggøre sig, som der er behov for i fremtiden. Derfor er denne øvelse mindst lige så vigtig omkring arbejdsmarkedsuddannelserne og på AMU-området, som den er omkring universitetsuddannelser og professionsuddannelser,” siger Søren Heisel.

Søren Heisel mener, at konsekvensen af de senere års udvikling og ikke mindst tidligere regeringers udsultning af uddannelsesområdet, har betydet, at især kortuddannede og faglærte ofte ikke kan få relevant efter- og videreuddannelse i lokalområdet.

”Det er helt afgørende, at vi fremover har uddannelserne over hele landet, uden at det går ud over det faglige niveau. Der er både et geografisk og et fagligt hensyn forstået sådan, at jo tættere uddannelsesudbud er på 3F’ere, jo større er sandsynligheden for, at de tager uddannelse. Omvendt skal udbuddet også have en acceptabel kvalitet. Desværre er uddannelsernes økonomi i dag skruet sådan sammen, at det ikke er attraktivt for skolerne at gøre en ekstra indsats for at tilbyde uddannelse til kortuddannede og faglærte i et større geografisk område. Vi bliver derfor nødt til at få kigget systemet efter i sømmene for at sikre, at f.eks. 3F’erne ikke skal rejse land og rige rundt for at få f.eks. erhvervsuddannelser, certifikatkurser og anden nødvendig opkvalificering,” siger Søren Heisel.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

Nyt 3F-center i Korsør12.4.2021 12:06:40 CEST | Pressemeddelelse

Efter afsluttende forhandlinger de seneste dage har Fagforbundet 3F købt Grand Park hotellet i Korsør, der efter ombygning vil slå dørene op som kursus- og konferencecenter omkring årsskiftet 2022/23. ”Vi har gennem længere tid set på mulighederne for at placere et nyt 3F kursus- og konferencecenter på en central placering i Danmark. Det nuværende Hotel Grand Park er med dets rammer og unikke beliggenhed særdeles velegnet,” siger 3F’s formand Per Christensen. Forbundet overtager hotellet fra 1. januar 2022, og selv om sigtet med købet primært er at skabe optimale undervisningsrammer for 3F’s uddannelse af forbundets knap 10.000 tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, så vil det nuværende hotel under den nye ejer også blive drevet kommercielt, bl.a. som konferencecenter: ”Vi vil også tilbyde de velegnede rammer og professionelle faciliteter, bl.a. de konferencemæssige, til eksterne brugere og kunder. Det er vores klare mål at være en stærk partner og bidrage til Korsørs regionale styrke

3F Byggegruppens medlemmer stemte JA til OK21 med Dansk Håndværk26.3.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse

Byggegruppens medlemmer har sagt klart ja til den nye overenskomst med Dansk Håndværk, som netop har været til afstemning. Lidt over 35 pct. af de stemmeberettigede medlemmer valgte at bruge deres ret til at stemme om overenskomstfornyelsen. 83,48 pct. har stemt ja og 16,52 stemte nej. Det glæder gruppeformand Claus von Elling: ”Det er dejligt, at så markant stort flertal af vores medlemmer har sagt ja til aftalen. Det er også en god aftale fuld af forbedringer til medlemmerne. Ikke mindst på områder som barsel, ligestilling og uddannelse.” Den nye OK21-aftale giver blandt andet medlemmerne store forbedringer på barselsområdet. Mødre får med aftalen i hånden mulighed for fuld løn under graviditetsorlov og barsel. Og også kommende fædre kan se frem til forbedringer, idet de fremover får fuld løn i de to ugers fædreorlov. Claus von Elling er meget glad for den oprustning for kommende forældre: "Det er en væsentlig forbedring for ligestilling for gravide, fædre og mødre, når de ønsker at