3F: Spændende og nødvendigt udspil på uddannelsesområdet

3F savner dog en præcis melding om, hvor mange penge der sættes af til AMU og erhvervsskolerne.

Der er gode toner i regeringens udspil, ”Danmark kan mere 3” på uddannelsesområdet. Der lægges bl.a. op til at investere i uddannelse for 700 millioner kroner udover velfærdsuddannelser og universiteter.

3F havde dog gerne set, at regeringen konkret havde prioriteret flere faglærte og den helt nødvendige efteruddannelse af ufaglærte og faglærte. Hvis vi skal lykkes at skaffe 99.000 faglærte frem mod 2030 og sikre den grønne omstilling, kræver det som absolut minimum, det regeringen spiller ud med - men faktisk mere end det.

- Jeg havde håbet at regeringen var mere specifik i, hvor mange penge der sættes af til  AMU og erhvervsskolerne. Lige nu ved vi ikke om det er 50 eller 600 millioner kroner, siger forbundssekretær Søren Heisel.

Hvis Danmark fortsat skal kunne mere, er det nødvendigt, at regeringen ikke bare sætter penge af til erhvervsuddannelserne, men også til AMU. For at lykkes med den grønne omstilling, bliver vi nødt til både at klæde nutidens og fremtidens arbejdsmarked bedre på. Der er behov for mange flere kloge faglige hænder.

Det kræver et markant løft af erhvervsuddannelserne, men også en væsentlig styrkelse af de arbejdsmarkedsuddannelser, der tilbydes.

- Regeringen lægger en rigtig fin retning i deres udspil, men de må da endelig gerne tage et grundigt kig i det udspil, som 3F har lanceret under vores kongres. Her lægger vi op til, at regeringen skal investere 3 mia. kr. i at sikre flere faglærte, en stærkere voksen- og efteruddannelse, hvilket jo kommer virksomhederne, den grønne omstilling og i sidste ende også statskassen til gode” siger Søren Heisel.

3F har under sjette ordinære kongres i Aalborg præsenteret et udspil, hvor det bl.a. forslås, at regeringen afsætter 410 millioner alene til erhvervsskolerne.

- I vores plan lægger vi op til et ordentligt løft af erhvervsskolerne, så de unge får et ligeværdigt og ordentligt uddannelsesalternativ til gymnasierne. Samtidig sætter vi også penge af til AMU-uddannelserne, som mange politikere gennem alt for mange år har økonomisk forsømt, siger Søren Heisel.

3F uddannelsesudspil er vedhæftet pressemeddelelsen.