3F: Ros til regeringens grønne ambitioner

Regeringens udspil om udbygning af vedvarende energi er en milepæl i den grønne omstilling og et vigtigt våben i kampen mod Ruslands krig i Ukraine.

3F hilser regeringens udspil ”Danmark kan mere II” velkommen og opfordrer Folketinget til at vedtage en ambitiøs plan, som understøtter mere vedvarende energi og mindsker Danmarks afhængighed af russisk gas.

”Jeg er meget tilfreds med, at vi udfaser brugen af naturgas og investerer i sol, vand, biogas og vind. Det er den helt rigtige vej at gå i forhold til den grønne omstilling. Der er masser nye jobs i den grønne omstilling i hele Danmark, hvis Danmark, som regeringen har foreslået, tager teten. Men det er også fornuftigt at udnytte vore egne gasressourcer i en overgangsperiode i forhold til den sikkerhedspolitiske situation omkring Rusland. Gasprisernes himmelflugt er i dag en kæmpe udfordring for tusindvis af almindelige lønmodtagere, og derfor glæder det mig, at regeringen har øje på fordelingseffekterne med fokus på de lave indkomster gennem støtteordninger og overgangsordninger. De stigende energipriser og de krævede investeringer i grøn energi i vores boliger rammer økonomisk markant hårdere 3F’eren end den vellønnede direktør,” siger Henning Overgaard, formand for 3F.

I morgen fremlægger regeringen sit bud på en konkret, grøn skattereform, der indeholder CO2-afgifter for virksomheder i industrien.

”CO2-afgifter er et vigtigt middel i klimakampen. Skal Danmark være et grønt foregangsland må vi gå ad nye, ubetrådte veje. Det kommer med en pris, for de danske virksomheder og for de danske lønmodtagere. Det gavner ikke klimaet hvis forureningen bare flyttes til udlandet. Der er brug for massive investering i uddannelse, opkvalificering og omskoling så de lønmodtagere der bliver ramt af CO2-afgifter, kommer over i nye og om muligt grønne job. De danske lønmodtagere må ikke blive taberne i den grønne omstilling,” siger Henning Overgaard.

Regeringens plan er, at alle husstande senest i 2030 skal have grøn gas og at udrulningen af fjernvarme skal ske senest i 2028.

”Ombygningen og udviklingen af det danske energisystem er en enorm opgave, der gennem de næste mange år vil kræve rigtig mange kvalificerede faglærte og ufaglærte specialarbejdere. Derfor vil jeg også opfordre regeringen til i samme moment at investere i de faglige uddannelser på erhvervsskolerne, så vi får uddannet den arbejdskraft, der kan skabe den grønne omstilling. Grøn omstilling skabes ikke af tykke rapporter på et skrivebord. Grøn omstilling skabes af veluddannet, engageret arbejdskraft fra erhvervsskolerne. Derfor skal uddannelse tænkes med i denne plan,” siger Henning Overgaard.