3F: Respekt for dansk model

EU-Kommissionen bør styrke indsats mod social dumping og stigende ulighed og respektere dansk arbejdsmarkedsmodel

3Fs næstformand Tina Christensen siger i en kommentar til fordeling af porteføljer til de nominerede kommissærer, som den kommende formand for den nye EU-kommission Ursula von der Leyens har præsenteret - herunder beskæftigelseskommissær Nicolas Schmit:

”3F forventer, at den nye luxembourgske beskæftigelseskommissær vil respektere den danske aftalemodel. Her er det helt afgørende, at man finder løsninger på kommissionsformandens forslag om en europæisk mindsteløn, der fuldt ud respekterer den danske model. Vi vil naturligvis gerne bidrage til bedre vilkår for de mest udsatte europæiske lønmodtagere, men i respekt for forskellene på de nationale arbejdsmarkeder.”

”Samtidigt håber vi, at den nye beskæftigelseskommissær vil styrke kampen mod social dumping. Vi vil spille konstruktivt ind med forslag og ideer og forventer bl.a., at Nicolas Schmit vil følge op på tidligere løfter om et europæisk social sikringskort for lønmodtagere, der indeholder oplysninger om arbejdsgiver, arbejdssted, social sikring og skat samt letter vores arbejde med at sikre vandrende arbejdstagere imod social dumping. Ligesom vi ønsker en indsats for styrkede rettigheder for atypisk ansatte og platformsansatte.”

”3F ønsker, at de nye kommissærer forhindrer misbrug og udhuling af ydelser på tværs af grænser i Europa. Her er det vigtigt, at det nyvalgte Europa-Parlament får reel mulighed for at forholde sig til en øget adgang til dagpenge for vandrende arbejdstagere – den foreslåede nye forordning 883/04 – uden at forslaget skal hastes igennem med alvorlig risiko for, at man ikke får belyst konsekvenserne.”

"Den nye EU-kommission bør styrke indsatsen imod den stigende ulighed i Europa i de kommende budgetforhandlinger for 2021-2027. Derfor skal midler til beskæftigelse, fattigdomsbekæmpelse, udsatte grupper og regioner og videre- og efteruddannelse af de europæiske lønmodtagere allerhøjest op på prioritetslisten."

Tina Christensen hilser Margrethe Vestagers post som ledende viceformand med ansvar for den digitale fremtid velkommen: ”Vi er meget tilfredse med, at Margrethe Vestager indtager en så central position i Kommissionen. Det er vigtigt, at vi har en centralt placeret person med indgående kendskab til den danske model og arbejdsforhold.

Det er her også afgørende, at Vestager får et særligt ansvar for den digitale revolution, hvor de teknologiske fremskridt og kunstig intelligens også skaber nye udfordringer for løn- og arbejdsvilkår for lønmodtagere i hele Europa. Dette gælder bl.a. nye digitale platforme, hvor vi har behov for langt strammere kontrol med medarbejdernes rettigheder, og at den rette skattebetaling finder sted.”

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon på 8892 8892.

3F Byggegruppen indleder OK20-forhandlingerne9.12.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

I dag indleder 3F Byggegruppen og Dansk Byggeri overenskomstforhandlinger med et fælles pressemøde. Gruppeformand for Byggegruppen, Claus von Elling, glæder sig over, at de to parter sammen åbner OK20: - Vi er i Byggegruppen rigtig glade for, at vi holder fast i, at vi åbner forhandlingerne sammen på den her måde. Det er et positivt og fremadrettet signal. - Vi har på mange måder et godt og stærkt samarbejde baseret på gensidig respekt. Og respekt for det, vi sammen skal forhandle os frem til – nemlig en ny aftale for bygningsfolk på det danske arbejdsmarked. Vi er heldigvis enige om, at den model, vi er en del af – den danske model – er vigtig og stærk. Claus von Elling understreger, at det ikke bliver nemme forhandlinger, men at han håber på en god aftale til sine medlemmer: - Vi oplever et arbejdsmarked, der i stigende grad er presset af udfordringer med udenlandsk arbejdskraft. Så for os er det fx vigtigt, at vi denne gang lander en fornuftig og holdbar aftale, der rummer løsninger

3F tager skarpt afstand fra overenskomststridige arbejdsnedlæggelser2.12.2019 11:48:58 CETPressemeddelelse

Formanden for 3F Byggegruppen reagerer skarpt oven på de tumultariske scener, der i dag har udspillet sig omkring en byggeplads på Nørrebro i København. ”Hvis der er tale om overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, så tager vi skarpt afstand fra dette og opfordrer folk til omgående at vende tilbage til deres arbejde. Vi har også gjort vores afdelinger opmærksomme på dette,” siger Claus von Elling, gruppeformand for 3Fs Byggegruppen. Ifølge medieoplysninger var en gruppe mennesker samlet i morges, fordi en faglige sekretær fra Dansk El-Forbund og en stilladsarbejder søndag var blevet slået ned, da de ville dokumentere ulovlige arbejdsforhold på byggepladsen. Senere på formiddagen udviklede begivenhederne sig til tumult, da der blev kastet med genstande og et stiillads blev væltet. Politiet er ved at danne sig et overblik over, hvad der præcist er foregået. Claus von Elling understreger, at man endnu ikke ved, hvem der står bag de voldsomme handlinger. Han udtaler sig alligevel om dem, da