3F: Regeringspartier undsiger trepartsaftalen

Konservative og Liberal Alliance er i fuld gang med at undsige trepartsaftalen med deres udmelding om lavere lønniveau til flygtninge og indvandrere for at få dem nemmere i arbejde, lyder det fra forbundet 3F.

-Vi er noget forundrede over, at to af regeringspartierne mindre end 11 måneder efter at trepartsaftalen blev underskrevet allerede er i fuld gang med at undsige den, siger forbundssekretær Søren Heisel fra forbundet 3F.

I 3F undrer man sig over, at to af regeringspartierne i Berlingske torsdag foreslår lavere lønniveau til flygtninge og indvandrere for at få dem nemmere i arbejde. Udmeldingen fra Konservative og Liberal Alliance kommer mindre end et år efter at regeringen sammen med arbejdsmarkedets parter ved trepartsforhandlingerne er blevet enige om at indføre Integrationsgrunduddannelsen (IGU) for at få flygtninge og indvandrere på arbejdsmarkedet.

-Det stiller uvægerligt det spørgsmål, om regeringen fortsat står bag aftalen, eller om vi skal anse den for at være lagt i graven, siger forbundssekretær Søren Heisel.

-Hos parterne er vi vant til at arbejde med, at aftaler gælder for den indgåede periode, alt andet er jo utroværdigt.

3F mener i lighed med Dansk Arbejdsgiverforening, at det er alt for tidligt at drage konsekvenser af Integrationsgrunduddannelsen, som trådte i kraft i sommer:

-Vi skal huske på at aftalen har haft til formål at løse en integrationsudfordring, som skiftende regeringer gennem 20 år ikke har formået at løse. Nu skydes den ned efter at have virket i et halvt år, og det er ikke fair, siger Søren Heisel.

3F pressetelefon 88 92 88 92

Lovændring om ressourceforløb skal efterprøves hurtigst muligt1.6.2018 05:00pressemeddelelse

Organisationerne bag samarbejdet ”#VærdigReform” hilser lovændringerne om ressourceforløb og førtidspension velkommen. Vi er dog bekymret for, hvorvidt lovændringen vil have den ønskede effekt, selv inden for det begrænsede område den er tiltænkt. Vi vælger derfor at tro på, men også at teste vores folkevalgte, Kammeradvokaten og Ankestyrelsen, når de siger, at ændringerne vil få den ønskede betydning. Vi vil derfor gerne hjælpe alle borgere med et forslag til en tekst, man kan sende til sin sagsbehandler i jobcentret efter den 1. juni: ”Der er lige vedtaget nye regler for, hvornår man har ret til førtidspension. Det nye er, at man kun skal i ressourceforløb, hvis der er en realistisk mulighed for, at arbejdsevnen kan udvikles (Beskæftigelsesloven § 68 a, stk. 2). På den baggrund vil jeg gerne have, at kommunen tager stilling til, om jeg kan få førtidspension efter Pensionslovens § 17, stk. 2. I mellemtiden vil jeg naturligvis gerne deltage i det ressourceforløb, jeg er i gang med.” Lo

3F: Ris og ros til regeringens beskæftigelsesudspil29.5.2018 18:37pressemeddelelse