3F: Regeringspartier undsiger trepartsaftalen

Konservative og Liberal Alliance er i fuld gang med at undsige trepartsaftalen med deres udmelding om lavere lønniveau til flygtninge og indvandrere for at få dem nemmere i arbejde, lyder det fra forbundet 3F.

-Vi er noget forundrede over, at to af regeringspartierne mindre end 11 måneder efter at trepartsaftalen blev underskrevet allerede er i fuld gang med at undsige den, siger forbundssekretær Søren Heisel fra forbundet 3F.

I 3F undrer man sig over, at to af regeringspartierne i Berlingske torsdag foreslår lavere lønniveau til flygtninge og indvandrere for at få dem nemmere i arbejde. Udmeldingen fra Konservative og Liberal Alliance kommer mindre end et år efter at regeringen sammen med arbejdsmarkedets parter ved trepartsforhandlingerne er blevet enige om at indføre Integrationsgrunduddannelsen (IGU) for at få flygtninge og indvandrere på arbejdsmarkedet.

-Det stiller uvægerligt det spørgsmål, om regeringen fortsat står bag aftalen, eller om vi skal anse den for at være lagt i graven, siger forbundssekretær Søren Heisel.

-Hos parterne er vi vant til at arbejde med, at aftaler gælder for den indgåede periode, alt andet er jo utroværdigt.

3F mener i lighed med Dansk Arbejdsgiverforening, at det er alt for tidligt at drage konsekvenser af Integrationsgrunduddannelsen, som trådte i kraft i sommer:

-Vi skal huske på at aftalen har haft til formål at løse en integrationsudfordring, som skiftende regeringer gennem 20 år ikke har formået at løse. Nu skydes den ned efter at have virket i et halvt år, og det er ikke fair, siger Søren Heisel.

3F pressetelefon 88 92 88 92

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:44Pressemeddelelse

Regeringen og Dansk Folkeparti ændrer nu deres forslag om opholdskravet for at have ret til dagpenge. Det betyder, at man skal have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste 12 år for at opnå retten til dagpenge. - I 3F kan vi hverken kalde denne ændring for en hel eller halv sejr. For det er 100 procent uspiseligt at indføre opholdskrav for at få ret til dagpenge, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3Fs A-kasse. Før ændringsforslaget lagde regeringen og Dansk Folkeparti op til, at man skulle have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste otte år. 3F har flere gange kritiseret regeringen og Dansk Folkeparti for at ville indføre et opholdskrav i dagpengesystemet. - Grundlæggende er vi imod at føre udlændingepolitik gennem vores dagpengesystem, og vi vil fortsætte kampen for, at opholdskravet helt droppes. For det er uretfærdigt, uklogt og unødvendigt, siger Eva Obdrup.

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:30Pressemeddelelse