3F: PSO-udspil et minus for miljøet og socialt skævt

Virksomhederne bør fortsat være med til at finansiere deres del af støtten til vedvarende energi, siger 3Fs formand.

- Det er helt afgørende, at den grønne omstilling ikke svækkes, siger 3Fs formand Per Christensen i en kommentar til regeringens udspil om stop for PSO-afgiften og finansiering gennem en højere bundskat.

- Derfor skal der være bindende mål for støtten til den vedvarende energi, så den ikke smuldrer i de kommende års samlede finanslovsprioriteringer.

- Hvis PSO afskaffes, og el bliver billigere, øger man forbruget fra kul- og naturgasfyrede kraftværker. Sammenholdt med regeringens ønske om et stop for kystnære vindmøller vil det være et kæmpe tilbageskridt for klima-indsatsen og et svigt over for de investorer og virksomheder, der har handlet i tillid til det brede energiforlig fra 2012.

- Omlægningen bør ikke indebære en mere skæv fordelingsmæssig profil, end tilfældet er i dag. Derfor skal virksomhederne fortsat skal være med til at finansiere deres del af støtten. En ren forhøjelse af bundskatten er skæv og et løftebrud fra regeringen, der gik til valg på at lette skatten for de mindste indtægter, siger Per Christensen.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon 8892 8892

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:44Pressemeddelelse

Regeringen og Dansk Folkeparti ændrer nu deres forslag om opholdskravet for at have ret til dagpenge. Det betyder, at man skal have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste 12 år for at opnå retten til dagpenge. - I 3F kan vi hverken kalde denne ændring for en hel eller halv sejr. For det er 100 procent uspiseligt at indføre opholdskrav for at få ret til dagpenge, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3Fs A-kasse. Før ændringsforslaget lagde regeringen og Dansk Folkeparti op til, at man skulle have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste otte år. 3F har flere gange kritiseret regeringen og Dansk Folkeparti for at ville indføre et opholdskrav i dagpengesystemet. - Grundlæggende er vi imod at føre udlændingepolitik gennem vores dagpengesystem, og vi vil fortsætte kampen for, at opholdskravet helt droppes. For det er uretfærdigt, uklogt og unødvendigt, siger Eva Obdrup.

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:30Pressemeddelelse