3F: Positive elementer i regeringens erhvervsskoleudspil

I 3F tager forbundssekretær Søren Heisel positivt imod regeringens prioritering af erhvervsuddannelserne. Et udspil til to milliarder kroner over en fire-årig periode hilses velkomment i 3F, mens man samtidig hæfter sig ved, at regeringen vil give de unge et praktikpladstilsagn. Dog undrer 3F sig over, at regeringen ikke dropper omprioriteringsbidraget.

Flere unge skal være håndværkere og sosu-assistenter, hvis ikke vi skal mangle faglært arbejdskraft i fremtiden. Derfor har regeringen i dag lanceret et udspil rettet mod erhvervsskolerne, hvor der tilføres to milliarder kroner over de næste fire år.

I 3F er man positiv overfor, at regeringen langt hen ad vejen har lyttet til arbejdsmarkedets parter.

- Det er tiltrængt, at regeringen nu afsætter penge til erhvervsuddannelserne. Som det ser ud nu, kommer vi til at mangle 60.000-70.000 faglærte i 2025, og den udvikling kan vi kun vende ved at hæve kvaliteten og gøre det mere attraktivt at tage en erhvervsuddannelse, siger Søren Heisel, forbundssekretær i 3F, og fortsætter:

- Når det er sagt, er det problematisk, at regeringen med den ene hånd tilfører penge, mens de samtidig med den anden hånd beskærer skolerne via omprioriteringsbidraget.

Godt med praktikpladstilsagn

En af indsatserne i udspillet handler om at etablere flere skolehjem. Ifølge 3F vil det styrke erhvervsskolerne.

- Vi ved, at de unge og deres forældre er vilde med efterskoleophold, og flere skolehjem på erhvervsskolerne kan både tilbyde eleverne efterskoleagtige ophold og samtidig betyde, at eleverne sagtens kan vælge en spændende erhvervsuddannelse, som findes langt fra hjemmet, siger Søren Heisel.

Derudover er 3F meget tilfreds med, at regeringen lægger op til at flytte 10. klasse ud på erhvervsskolerne og samtidig styrke de praktiske fag i folkeskolen.

3F finder det interessant, at regeringen lægger op til at give de kommende lærlinge et praktikpladstilsagn.

- Hvis der med praktikpladstilsagn menes, at alle unge på erhvervsuddannelserne skal have mulighed for at gennemføre praktikdelen af deres uddannelse på en virksomhed, så hilser vi i den grad forslaget velkomment. Det er en stærk opfølgning på trepartsaftalen, der også vil skaffe flere praktikpladser, siger Søren Heisel.

3F vil dog også betone, at erhvervsuddannelserne er for mange andre end de helt unge, hvilket udspillet ikke fokuserer på. Ifølge 3F er der brug for, at de mange tusinder af studenter, der ikke bruger deres gymnasieuddannelse til en videregående uddannelse, aktivt bliver vejledt mod erhvervsuddannelserne.

- Samtidig kommer vi til at stå med flere hundrede tusinde af primært ufaglærte, som kan blive ledige pga. digitalisering m.v., og de har ikke kompetencer til andre job. Det er vigtigt, at der er en klar strategi for, at de mange voksne uden tilstrækkelige kompetencer bliver faglærte. Og det skal gå stærkt, siger Søren Heisel.

For yderligere info, kontakt presserådgiver Caroline Juul Jensen på tlf. 60228976