3F: Positiv aftale imod børnefattigdom

”Den politiske aftale er et godt skridt i den rigtige retning for at bekæmpe børnefattigdom,” siger 3Fs formand Per Christensen i en kommentar til regeringens aftale med RV, SF og Ø om en midlertidig børneydelse.

”3F er modstandere af den stigende ulighed i Danmark og har bl.a. peget på den uholdbare eksplosion i antallet af fattige børn. Vi hverken kan eller skal acceptere børnefattigdom i Danmark,” siger Per Christensen.

Den politiske aftale omfatter en midlertidig børneydelse til familier, der er ramt af kontanthjælpsloftet eller integrationsydelsen. Ydelsen skal reducere fattigdomsproblemerne og sikre børnene bedre opvækstvilkår, end hidtil.

Børnefattigdommen eksploderede fra 2016 til 2017 hvor den steg med 12.000 børn. En udvikling, som bl.a. kan tilskrives den borgerlige regerings indførelse af kontanthjælpsloftet i 2016.

”3F har bl.a. skrevet til både den daværende og den nuværende statsminister og opfordret til et ophæve kontanthjælpsloftet, ligesom vi i regi af Netværket mod børnefattigdom har presset på for at få ophævet de laveste ydelser,” siger Ellen K. Lykkegård, som er socialpolitisk ansvarlig i 3F: ”Det er rigtig svært at bryde den sociale arv, hvis du samtidig vokser op i en familie præget af fattigdom og afsavn.”

”Samtidig bidrager lavere ydelser ikke til at få folk i beskæftigelse, tværtimod kan en presset økonomi fjerne fokus og dermed øge afstanden til arbejdsmarkedet, hvilket senest er dokumenteret af Rockwoolfonden. Løsningen er i stedet en helhedsorienteret og ofte håndholdt socialpolitik.”

Efter aftalen om en midlertidig børneydelse skal en kommission analysere hele ydelsesområdet for at skabe grundlag for en mere permanent politisk aftale.

”Udgifter til socialpolitik skal ikke ses som en kortsigtet udgift, men i stedet som en investering, der tjener sig hjem på den lidt længere bane i form af færre udgifter på børneområdet, skoleområdet, sundhedsområdet mv.”, siger Ellen K. Lykkegård.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon 8892 8892

3F Byggegruppen indleder OK20-forhandlingerne9.12.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

I dag indleder 3F Byggegruppen og Dansk Byggeri overenskomstforhandlinger med et fælles pressemøde. Gruppeformand for Byggegruppen, Claus von Elling, glæder sig over, at de to parter sammen åbner OK20: - Vi er i Byggegruppen rigtig glade for, at vi holder fast i, at vi åbner forhandlingerne sammen på den her måde. Det er et positivt og fremadrettet signal. - Vi har på mange måder et godt og stærkt samarbejde baseret på gensidig respekt. Og respekt for det, vi sammen skal forhandle os frem til – nemlig en ny aftale for bygningsfolk på det danske arbejdsmarked. Vi er heldigvis enige om, at den model, vi er en del af – den danske model – er vigtig og stærk. Claus von Elling understreger, at det ikke bliver nemme forhandlinger, men at han håber på en god aftale til sine medlemmer: - Vi oplever et arbejdsmarked, der i stigende grad er presset af udfordringer med udenlandsk arbejdskraft. Så for os er det fx vigtigt, at vi denne gang lander en fornuftig og holdbar aftale, der rummer løsninger

3F tager skarpt afstand fra overenskomststridige arbejdsnedlæggelser2.12.2019 11:48:58 CETPressemeddelelse