3F: Pensionsudspil er et historisk skridt i lønmodtagernes retning

”Et vendepunkt i dansk pensionshistorie”. Sådan betegner 3F’s forbundsformand regeringens udspil om en ret til tidlig pension. Han påpeger, at anciennitets-bestemmelserne bør lempes.
3Fs forbundsformand Per Christensen

- Regeringen har taget et kæmpeskridt for at hjælpe tusindvis af lønmodtagere, der har hårdt fysisk arbejde og som også fortjener en værdig alderdom, siger 3F’s forbundsformand Per Christensen.

Han roser regeringens udspil om en ret til tidlig pension, der betegnes som historisk:

- Det er et vendepunkt i dansk pensionshistorie. Siden 2006 har vi set den ene forringelse efter den anden af danskeres muligheder for at trække sig værdigt tilbage. Nu ser vi endelig et visionært, menneskeligt pensionsforslag, der går lønmodtagernes vej. Der sætter retfærdighed og værdighed over økonomisk bundlinje.

I alt afsættes tre milliarder kroner til tidlig pension. Af regeringens udspil fremgår det, at 44 år på arbejdsmarked giver ret til, at man kan trække sig 3 år før. 43 år giver ret til 2 år. 42 år ret til ret til 1 år.

Ledighedsperioder på fx dagpenge eller sygedagpenge skal tælle med i optjeningen af den nye ret. Der tages højde for deltid, barsel, lærlingetid samt en række andre forhold.

Er man i målgruppen, og vælger man tidlig pension, vil det ske til en ydelse, der svarer til folkepension plus tillæg uden modregning – omkring 13.500 før skat.

Økonomien er afgørende for, at ufaglærte og faglærte reelt har råd til at benytte sig af retten til tidlig pension, påpeger forbundsformanden.

- Folk skal have råd til at bruge retten til tidlig pension. Mine kollegaer råder ikke over store formuer, der gør, at de selv kan vælge at trække sig tilbage. Derfor er økonomien afgørende for, om ufaglærte og faglærte reelt får råd til at benytte sig af ordningen, siger Per Christensen.

- Intet forhandlingsudspil er perfekt, det kender vi fra overenskomstforhandlingerne. Men det kan det blive. Skal jeg pege på noget, der kan forbedres, så er det ancienniteten, som jeg mener er lige lovlig skrap, siger Per Christensen.

3Fs forbundsformand Per Christensen