3F: Opløftende 2030-plan fra regeringen – men mangler afgørende investeringer

Det er på flere måder en fornuftig 2030-plan, som regeringen spiller ud med fredag. Fokus på velfærd og grønne investeringer fremfor skattelettelser og nedskæringer i det sociale sikkerhedsnet. Men der mangler elementære investeringer, som regeringen kan finde i 3F’s 2030-plan.

Regeringen præsenterer med deres 2030-plan nogle gode overordnede linjer for fremtidens Danmark. Det er godt nyt for den almindelige arbejder, at der er fokus på at sikre velfærd og den grønne dagsorden, fremfor de nedskæringer i trygheden på arbejdsmarkedet, som flere borgerlige partier og arbejdsgiverorganisationer fornyeligt har spillet ud med.

”I en tid hvor de borgerlige vælter over hinanden for at skære i arbejdernes velfærd og rettigheder, er det godt at se regeringen præsentere en stabil plan, der adresserer den almene velfærd i en periode, hvor der bliver mange flere børn og ældre. Det betyder noget for den almindelige arbejder” siger forbundsformand Henning Overgaard.

Derudover er det positivt, at man vil øge råderummet med 2. generationsreformer, der blandt andet skal give flere unge faglærte, mere opkvalificering af ufaglærte og færre på kanten af arbejdsmarkedet.

Samtidig er der andre elementer, hvor 3F godt kunne ønske sig, at regeringen var mere ambitiøs.

”Det er helt elementært for 3F, at der bliver sat flere penge at til at udvide retten til tidlig pension. Hvis vi skal sikre, at den almindelige lagermedarbejder har et lige så værdigt liv på pension, som den velstillede læge, SKAL vi investere i at udvide retten til tidlig pension,” siger Henning Overgaard.

Udover den manglende investering i et værdigt pensionsliv til den almindelige arbejder, ser 3F også gerne, at der var sat flere penge af til de nødvendige massive investeringer i at få flere faglærte og i voksen- og efteruddannelse – investeringer, der skal gøre Danmark klar til den grønne omstilling.

”Nu er det sådan, at vi i 3F forleden præsenterede vores eget bud på en 2030-plan. Et ret stærkt bud, hvis jeg selv skal sige det. Den synes jeg da regeringen og de andre partier på ”Borgen” skal se at bladre lidt i, hvis de gerne vil sikre den grønne fremtid og den almindelige lønmodtager, samtidig med at den stigende ulighed adresseres. Det er ikke så svært.” siger Henning Overgaard.

3F har fremlagt et forslag til en progressiv skattereform, der mærkbart reducerer uligheden i vores samfund, på baggrund af et begrænset arbejdsudbudstab og med et markant forøget råderum til følge, der giver plads til endnu flere investeringer i det danske samfund og den danske model.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.