3F om finansloven: Ny stærk retning

Regeringen og dens støttepartier har netop præsenteret næste års finanslov. 3Fs forbundsformand ser en ny retning, hvor regeringen og dens støttepartier prioriterer velfærd og klima. Forbundsformanden glæder sig særligt over, at der også er fokus på opholdskravet og social dumping, samt at diskussionen om at sænke beløbsgrænsen nu endeligt er aflivet.

En ambitiøs klimaplan. Flere penge til uddannelse. Bedre normeringer i daginstitutionerne. Millioner til bekæmpelse af social dumping og et farvel til opholdskravet, der snød folk for deres dagpenge.

Det er nogle af punkterne i den nye finanslov for næste år, som regeringen og støttepartierne SF, Enhedslisten, Radikale og Alternativet netop har afsluttet forhandlingerne om. Aftalen får en positiv modtagelse fra 3Fs forbundsformand, Per Christensen.

”Det er en ambitiøs finanslov, der tager fat på nogle af de helt store udfordringer, som vores samfund står over for. Jeg synes, at det er et tiltrængt skift væk fra de skattelettelser, vi så under den tidligere regering, og over mod velfærd og klima. Samtidig er der et meget vigtigt fokus på nogle af de ting, der har enorm betydning for danske lønmodtagere. Nemlig dagpenge, uddannelse og bekæmpelse af social dumping,” lyder den overordnede kommentar.

Aftalen sætter ifølge 3Fs oplysninger et tiltrængt fokus på bekæmpelse af social dumping.

”Det falder på et tørt sted, og det er en af de ting, jeg er rigtig glad for. I 3F ser vi alt for mange platugler, der ikke har nogen som helst skrupler med at hyre udenlandsk arbejdskraft og lade dem pukle sig gule og blå for en ussel løn. Derfor er det afgørende, at der nu afsættes flere penge til at bekæmpe social dumping. Vi er også glade for, at man vil udbrede ID-kort på offentlige byggepladser, øger kontrollen på transportområdet og skærper straffene for at misbruge illegal arbejdskraft,” siger Per Christensen.

Fra starten af forhandlingerne har de radikale gjort det til en mærkesag at lette virksomhedernes adgang til at rekruttere udenlandsk arbejdskraft.

”Heldigvis undgår man at pille ved beløbsgrænsen. Det er ekstremt vigtigt, fordi en sænkelse ville betyde, at helt almindelige ufaglærte og faglærtes job kom i fare.  Vi kan leve med, at man giver lidt flere muligheder for at benytte positivlisten på minimum faglært niveau, når man samtidig sikrer, at virksomhederne, der kan gøre brug af ordningen, lever op til sædvanlige danske løn- og ansættelsesvilkår og lever op til deres samfundsmæssige forpligtelser for uddannelse af lærlinge og elever,” siger Per Christensen.

Han hæfter sig ved, at den endelige udmøntning i forhold til rekruttering af udenlandsk arbejdskraft skal drøftes med arbejdsmarkedets parter.

Partierne bag finanslovsaftalen har også vedtaget at afskaffe det såkaldte opholdskrav, som blev indført af den tidligere regering.

”Det er en styrkelse af dagpengene, at parterne fjerner opholdskravet, der fra starten har været en uretfærdighed. Nu mangler vi bare, at politikerne også gør noget ved dagpengeudhulingen, og et af mine nytårsforsætter er, at det kommer vi til at holde dem op på næste år,” siger Per Christensen.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

3F Byggegruppen indleder OK20-forhandlingerne9.12.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

I dag indleder 3F Byggegruppen og Dansk Byggeri overenskomstforhandlinger med et fælles pressemøde. Gruppeformand for Byggegruppen, Claus von Elling, glæder sig over, at de to parter sammen åbner OK20: - Vi er i Byggegruppen rigtig glade for, at vi holder fast i, at vi åbner forhandlingerne sammen på den her måde. Det er et positivt og fremadrettet signal. - Vi har på mange måder et godt og stærkt samarbejde baseret på gensidig respekt. Og respekt for det, vi sammen skal forhandle os frem til – nemlig en ny aftale for bygningsfolk på det danske arbejdsmarked. Vi er heldigvis enige om, at den model, vi er en del af – den danske model – er vigtig og stærk. Claus von Elling understreger, at det ikke bliver nemme forhandlinger, men at han håber på en god aftale til sine medlemmer: - Vi oplever et arbejdsmarked, der i stigende grad er presset af udfordringer med udenlandsk arbejdskraft. Så for os er det fx vigtigt, at vi denne gang lander en fornuftig og holdbar aftale, der rummer løsninger

3F tager skarpt afstand fra overenskomststridige arbejdsnedlæggelser2.12.2019 11:48:58 CETPressemeddelelse

Formanden for 3F Byggegruppen reagerer skarpt oven på de tumultariske scener, der i dag har udspillet sig omkring en byggeplads på Nørrebro i København. ”Hvis der er tale om overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, så tager vi skarpt afstand fra dette og opfordrer folk til omgående at vende tilbage til deres arbejde. Vi har også gjort vores afdelinger opmærksomme på dette,” siger Claus von Elling, gruppeformand for 3Fs Byggegruppen. Ifølge medieoplysninger var en gruppe mennesker samlet i morges, fordi en faglige sekretær fra Dansk El-Forbund og en stilladsarbejder søndag var blevet slået ned, da de ville dokumentere ulovlige arbejdsforhold på byggepladsen. Senere på formiddagen udviklede begivenhederne sig til tumult, da der blev kastet med genstande og et stiillads blev væltet. Politiet er ved at danne sig et overblik over, hvad der præcist er foregået. Claus von Elling understreger, at man endnu ikke ved, hvem der står bag de voldsomme handlinger. Han udtaler sig alligevel om dem, da