3F: Ny trepartsaftale er et skridt på vejen

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har i nat indgået en midlertidig trepartsaftale om supplerende arbejdsfordelingsordning for fyringstruede lønmodtagere. 3Fs forbundsformand betegner aftalen som et skridt på vejen for opgøret med den udhulede dagpengesats.

- Lønmodtagere, der omfattes af den nye, midlertidige aftale om arbejdsfordeling, får en højere dagpengesats. Den vil svare til 120 procent af den maksimale dagpengesats eller 23.000 kroner om måneden for en fuldtidsledig. Arbejdsfordeling kan efter aftalen kører parallelt med de allerede indgåede aftaler.

- Det er et skridt på vejen for 3Fs og hele fagbevægelsens indsats for at forbedre dagpengesystemet og sikre vores arbejdsløse kolleger, siger 3Fs formand Per Christensen om den arbejdsfordeling, der natten til mandag blev forhandlet på plads af regeringen og arbejdsmarkedets parter.

Deltagelse i den nye, midlertidige arbejdsfordelingsordning vil ikke forbruge af den enkeltes dagpengeret, der ellers er tidsmæssigt begrænset. Derudover skal arbejdsgiverne med den nye aftale betale for tre såkaldte G-dage.

- I 3F lægger vi også stor vægt på de uddannelseselementer, som trepartsaftalen omfatter. Det giver virksomhederne og medarbejderne forbedrede muligheder for at benytte kriseperioden som et springbræt til opkvalificering. Det vil både styrke virksomhederne og samtidig give medarbejderne bedre mulighed for job- eller brancheskift, hvis det i sidste ende skulle blive nødvendigt.

- Jeg vil ikke lægge skjul på, at den nye trepartsaftale har krævet udstrakt velvilje både fra mine kolleger i fagbevægelsen, fra regeringen og fra arbejdsgiverside. Men det helt afgørende hensyn har været at finde en løsning for de tusindvis af fyringstruede lønmodtagere og de virksomheder, der fortsat er kriseramt, siger Per Christensen.

- Endnu en gang har den danske model vist sin styrke. Regeringen og arbejdsmarkedets parter træder sammen for at sikre såvel lønmodtagerne som erhvervsliv i en svær tid. Der er al mulig grund til at hæfte sig ved, hvad vi kan udrette, når alle trækker på samme hammel.