3F: Ny taxilov uden Uber

Et bredt politisk flertal på Christiansborg fra regeringen over Dansk Folkeparti til Socialdemokraterne, SF og de radikale står bag et udspil til en ny dansk taxilov. Lovforslaget imødekommer ønsker fra branchen om modernisering og forenklinger.

Der er krav om kontrol til sikring af skattebetaling og hårde bøder for lovbrud. Samtidig overfører lovforslaget administrationen af tilladelser til taxikørsel fra kommunerne til Trafikstyrelsen og gør Danmark til en stor zone, hvor alle taxier må kører frit.

Der er fortsat krav om kørselskontorer, kørselstilladelser og krav til garantikapital per taxi. Dermed lukker også den nye lov for Ubers forretningsmodel. Til gengæld fjernes begrænsningerne for antallet af taxier i Danmark i løbet af en overgangsperiode på tre år.

3F Transport ønsker de fleste dele af den nye lov velkommen, men peger på, at der mangler sikring af fair løn og arbejdsvilkår og risiko for ringe taxi-dækning i tyndt befolkede områder.

Det er godt, politikerne har valgt at lytte til branchens ønsker om forenklinger, så der frem over kun er en type tilladelser i spil, uanset om man vil køre taxi, limousine, sygetransport eller offentlig servicetrafik. Det er også godt, at der er klare krav til økonomien hos vognmændene og om tilknytning til et kørselskontor med tilhørende kontrol af skattebetaling, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport.

Han og 3F glæder sig over, at udspillet til ny taxilov ikke åbner op for Ubers forretningsmodel. Men det betyder ikke, at lovforslaget er uden problemer.

Vi savner først og fremmest de hidtidige krav om, at chauffører skal aflønnes efter gældende overenskomst. Allerede i dag er der store problemer i forhold til løn og arbejdsvilkår hos de chauffører, der kører med patienter, skolebørn, pensionister og såkaldt flextrafik for landets kommuner og regioner. Her er en stor opgave, vi kommer til at arbejde endnu hårdere på at få løst i branchen. Og vi vil bruge det kommende lovarbejde på at få politikerne til at spille konstruktivt med på løsninger, der kan sikre fair konkurrence uden regninger til chaufførerne”, siger Jan Villadsen.

Den nye taxilov indeholder fortsat krav om, at taxier indeholder taxametre, sædefølere, videoovervågning og andet udstyr.

Presseafdelingen i 3F: 88 92 88 92

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm