3F: Ny statistik modsiger arbejdsgiverne

Forgæves rekruttering ikke et større problem, end for to og tre år siden

Virksomhedernes problemer med at rekruttere nye medarbejdere har ikke ændret sig nævneværdigt de seneste år. Det dokumenterer en ny statistik fra Beskæftigelsesministeriets styrelse STAR, hvoraf det fremgår, at næsten otte ud af ti virksomheder uden problemer har fået de ønskede nye medarbejdere.

”De nye tal for virksomhedernes rekrutteringsproblemer i andet halvår i år ligger faktisk lavere end for et år siden. Og på samme niveau som andet halvår i 2016. Derfor bør arbejdsgivernes gentagne nødråb i medierne om mangel på arbejdskraft finde et langt mere passende leje, der svarer til virkeligheden,” siger forbundssekretær Søren Heisel, 3F.

STAR-statistikken er den største, uafhængige, danske rekrutteringsundersøgelse og måler bl.a. den andel af virksomhedernes rekrutteringsforsøg, som ikke er lykkedes. I andet halvår 2018 var andelen faldet til 22,8 procent mod 23,5 procent for et år siden. Dermed er den forgæves rekrutteringsrate på samme niveau som i andet halvår 2016 (22,6 procent) og andet halvår 2015 (21,2 procent).

”Frem for at råbe på billig arbejdskraft fra tredjelande uden for EU håber jeg, at arbejdsgiverne vil øge synligheden på arbejdsmarkedet ved at slå de ledige job op og styrke samarbejdet gennem kontakter med de relevante fagforeninger og a-kasser, når de mangler nye medarbejdere,” siger Søren Heisel.

”Dermed har alle parter langt bedre muligheder for at iværksætte de mest relevante tilbud om efteruddannelse og opkvalificering. Og vejlede de unge i forhold til mulige erhvervsuddannelser, hvor erhvervslivet forhåbentlig vil styrke deres indsats mht. praktikpladser i virksomhederne.”

Søren Heisel gør opmærksom på, at ikke mindst virksomheder inden for fagområder med stor jobomsætning og rekrutteringsproblemer bør henvende sig til 3Fs a-kasse:

”Vi har pt. 2.400 ledige, som søger beskæftigelse inden for rengøring. 3.800 ledige, som søger inden for lagerarbejde. Ca. 1.500 ledige, som søger køkkenarbejde, og ca. 1.000 som søger job som fragtchauffør mv. Derfor mangler der heller ikke hænder til disse jobs, men der er klart behov for en mere effektiv rekrutteringsindsats.”

”Man bør også lægge mærke til, at halvdelen – altså hver anden – af de forgæves rekrutteringer, som virksomhederne angiver, ender med en ansættelse, blot af en medarbejder med en lidt anden profil, end den man søgte efter.”

”Vi ved også fra tidligere undersøgelser, at tre ud af fem virksomheder selv mener, at de kunne have gjort mere i deres rekrutteringsindsats. F.eks. er det kun lige godt én procent af virksomhederne, som både bruger jobnet.dk, fagforening/a-kasse og jobcenter,” siger Søren Heisel.

Af STARs statistik fremgår det endvidere, at de seneste års rekrutteringsproblemer ligger langt under niveauet, fra før krisen satte ind. For 11 år siden udgjorde de forgæves rekrutteringsforsøg således 38,6 procent, mod de nævnte 22,8 procent i 2. halvår 2018.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon på 8892 8892