3F: Ny retning og konkret handling

FFL20 og lovprogrammet er en håndsrækning til danskernes velfærd og arbejdsmarked, siger 3Fs formand Per Christensen

Regeringens forslag til finanslov og lovprogram omsætter ifølge 3Fs forbundsformand Per Christensen valgkampens budskaber om en ny retning for Danmark i konkret handling: ”Der er tale om en markant ny kurs, væk fra skæve skattelettelser. I stedet prioriteres velfærd, genopretning af skattevæsenet og investeringer i uddannelse, sundhed og forskning.”

”Det er en hårdt tiltrængt håndsrækning til det danske arbejdsmarked fra regeringen med fokus på værdig tilbagetrækning og et bedre arbejdsmiljø, uddannelsesløft og efteruddannelse samt støtte til ordnede forhold på arbejdsmarkedet, som parterne har aftalt.”

3Fs medlemmer er hårdt udfordret af nedslidning, en forringet efterløn og højere pensionsalder: ”Ikke noget politiker-fedtspil her, tværtimod: Man bebuder et lovforslag om ret til tidlig tilbagetrækning i denne folketingssamling, efter overenskomstforhandlingerne. Det giver arbejdsmarkedets parter – ikke mindst DA – en tidshorisont, hvor vi kan leve op til vores samfundsmæssige ansvar og spille konstruktivt ind med vilje til at finde løsninger. Præcis, som vi gjorde det under Løkke-regeringerne.”

Per Christensen finder, at der er en god balance i regeringens udspil mht. at sikre velfærden og investere i mennesker og fremtiden: ”Flere børn og ældre giver naturligt behov for flere medarbejdere. Sideløbende sløjfer man de automatiske, årlige besparelser på uddannelser, satser på uddannelsesløft og efteruddannelse samt dobler op på forskning i den grønne omstilling.”

Det nye flertal i Folketinget har fastlagt meget ambitiøse klimamålsætninger, der efterfølgende har fået opbakning af flere af oppositionens partier: ”Det er glædeligt, for vi har brug for brede politiske aftaler om klimalov og virkemidler, så virksomheder og institutionelle investorer kan handle i tillid til rammerne for de kommende års grønne omstilling og etablering af tusindvis af nye grønne jobs.”

3Fs formand ser også frem til ændringer i regler for førtidspension og fleksjob, som bebudet i lovprogrammet: ”Alt, alt for mange danskere med nedsat arbejdsevne er trukket gennem uværdige forløb og mange års utryghed og usikkerhed. Derfor haster det med at få rettet op på skævhederne.”

Per Christensen savner dog tilkendegivelser fra regeringen mht. dagpengene: ”Partierne bag dagpengeaftalen fra 2015 har aftalt en evaluering, og vi har længe været mere end klar i 3F til at bidrage med dokumentation og løsningsforslag, så vi kan genopbygge tryghed for de ledige.”

”Regeringens vilje til at gøre en ekstra indsats for de mest sårbare på arbejdsmarkedet bør også slå igennem i forhold til dagpengeordningen. Præcis, som man også her i september har vist det i forhold til flere hundrede fyrede medarbejdere på Vald. Birn i Holstebro, Vestas i Ringkøbing og Danish Crown i Horsens, hvor der med de nødvendige dispensationer er givet mulighed for jobrettet opkvalificering, kurser mv.”

For yderligere information/kommentar, kontakt 3F's pressetelefon på 8892 8892.

3F Byggegruppen indleder OK20-forhandlingerne9.12.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

I dag indleder 3F Byggegruppen og Dansk Byggeri overenskomstforhandlinger med et fælles pressemøde. Gruppeformand for Byggegruppen, Claus von Elling, glæder sig over, at de to parter sammen åbner OK20: - Vi er i Byggegruppen rigtig glade for, at vi holder fast i, at vi åbner forhandlingerne sammen på den her måde. Det er et positivt og fremadrettet signal. - Vi har på mange måder et godt og stærkt samarbejde baseret på gensidig respekt. Og respekt for det, vi sammen skal forhandle os frem til – nemlig en ny aftale for bygningsfolk på det danske arbejdsmarked. Vi er heldigvis enige om, at den model, vi er en del af – den danske model – er vigtig og stærk. Claus von Elling understreger, at det ikke bliver nemme forhandlinger, men at han håber på en god aftale til sine medlemmer: - Vi oplever et arbejdsmarked, der i stigende grad er presset af udfordringer med udenlandsk arbejdskraft. Så for os er det fx vigtigt, at vi denne gang lander en fornuftig og holdbar aftale, der rummer løsninger

3F tager skarpt afstand fra overenskomststridige arbejdsnedlæggelser2.12.2019 11:48:58 CETPressemeddelelse

Formanden for 3F Byggegruppen reagerer skarpt oven på de tumultariske scener, der i dag har udspillet sig omkring en byggeplads på Nørrebro i København. ”Hvis der er tale om overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, så tager vi skarpt afstand fra dette og opfordrer folk til omgående at vende tilbage til deres arbejde. Vi har også gjort vores afdelinger opmærksomme på dette,” siger Claus von Elling, gruppeformand for 3Fs Byggegruppen. Ifølge medieoplysninger var en gruppe mennesker samlet i morges, fordi en faglige sekretær fra Dansk El-Forbund og en stilladsarbejder søndag var blevet slået ned, da de ville dokumentere ulovlige arbejdsforhold på byggepladsen. Senere på formiddagen udviklede begivenhederne sig til tumult, da der blev kastet med genstande og et stiillads blev væltet. Politiet er ved at danne sig et overblik over, hvad der præcist er foregået. Claus von Elling understreger, at man endnu ikke ved, hvem der står bag de voldsomme handlinger. Han udtaler sig alligevel om dem, da