3F: Ny retning for Danmark

Vi skal have mindre ulighed og flere med i fællesskabet

Formand for 3F Per Christensen hilser den politiske aftale mellem Socialdemokratiet, de radikale, SF og Enhedslisten velkommen: ”Man gør klart op med den stigende, uanstændige ulighed og børnefattigdom i Danmark. Samtidig vil man udnytte de gode tider og sikre, at så mange danskere som muligt får del i fremgangen i beskæftigelse. Det gælder bl.a. de ca. 50.000 unge, der hverken er i job eller under uddannelse, og de ledige, som kan have brug for opkvalificering og efteruddannelse i forhold til jobåbningerne. Samt seniorerne, der skal have bedre muligheder for fleksibel tilbagetrækning mv.”

Aftalen mellem de fire partier indebærer, at den nylige aftale om seniorpension gennemføres: ”Seniorpension er et lille fremskridt for de nedslidte seniorer, men helt utilstrækkeligt til at løse de store udfordringer, som stigende pensionsalder og forringede muligheder for efterløn har skabt,” siger Per Christensen.

”Jeg er meget tilfreds med, at Mette Frederiksen igen har understreget, at det bliver en hovedopgave for den nye regering at arbejde for differentieret pension. Man har tidligere bebudet en dialog med arbejdsmarkedets parter om en model for dette, og det arbejde ser vi frem til i 3F.”

I forhold til aftalen fremhæver 3Fs formand derudover en række positive elementer, som 3F ser frem til bliver realiseret:

• En ambitiøs indsats for at modvirke klimaforandringerne, bl.a. gennem energieffektiviseringer,
  • en styrkelse af efter- og voksenuddannelserne, slut med de årlige besparelser på uddannelse og sikring af de lukningstruede VUC’ere,
  • flere praktikpladser til de unge,
  • styrket indsats for bedre arbejdsmiljø og imod social dumping og brug af illegal arbejdskraft
  • styrket integration – også IGU-ordningen – så ingen overlades til en passiv tilværelse på sociale ydelser…

”Det er også klogt, at man vil inddrage arbejdsmarkedets parter i spørgsmålet om udenlandsk arbejdskraft fra lande uden for EU. Det understreges i aftalen, at evt. udvidet adgang til faglært arbejdskraft fra tredjelande skal ske på danske løn- og arbejdsvilkår og til arbejdsgivere, som i øvrigt varetager deres ansvar i forhold til uddannelse af de unge mv. Det er et godt udgangspunkt for en konstruktiv dialog om, hvordan vi – gennem en indsats på mange felter – sikrer, at alle kommer med, og at virksomhederne kan få medarbejdere med de kvalifikationer, som de har brug for.”

”I 3F – og i fagbevægelsen generelt – medvirker vi meget gerne til konkrete løsninger på konkrete rekrutteringsudfordringer, først og bedst gennem mere opkvalificering, flere praktikpladser og øget integration. Rækker det ikke, er udenlandske kolleger velkomne, når det sker på gældende overenskomstvilkår,” siger Per Christensen.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon på 8892 8892