3F: Nu skal danskernes sikkerhed og tryghed på arbejdspladsen forhandles

Regeringen har i dag indkaldt til forhandlinger om en ny arbejdsmiljøaftale. Forhandlinger som 3F længe har efterspurgt, da Arbejdstilsynet har brug for økonomisk stabilitet.

For 3F er det bydende nødvendigt, at Arbejdstilsynet ved de kommende forhandlinger ikke bare bliver sikret, men også styrket økonomisk.

Det er uundværligt med en permanent og stigende bevilling til Arbejdstilsynet, hvis tilsynet forsat skal styrke forebyggelsen af arbejdsulykker og fremme bedre arbejdsmiljø, samt have en stærk indsats mod social dumping og arbejdslivskriminalitet.

3F følger forhandlingerne nøje og forventer, at politikerne tager det meget alvorligt og tager 3F med på råd, da det handler om danskernes sikkerhed og tryghed i hverdagen på deres arbejdspladser.

”Sidste år døde 43 danskere som følge af en arbejdsulykke. Det er et skræmmende og alt for højt tal. Det et dybt tragisk. Dødsulykker påvirker ikke bare kollegerne på arbejdspladsen, men efterlader også de pårørende i dyb sorg. Jeg har en klar forventning til politikerne om, at de forhandler en aftale på plads, der styrker Arbejdstilsynets kontrol, så færre mennesker fremadrettet skal gå på arbejde med livet som indsats. Det skal være sikkert og trygt at gå på arbejde,” siger Lene Krabbe Dahl, forbundssekretær i 3F.

Udover sikkerheden på danske arbejdspladser står Arbejdstilsynet også for indsatsen mod social dumping. Et stigende problem gennem de seneste år.

”Det er ulykkeligt, at der stadig er grov udnyttelse af arbejdstagere, særligt udenlandske arbejdere bliver udnyttet på det groveste. Derfor er der også alvorligt brug for, at Arbejdstilsynets og Skattestyrelsens indsats bliver styrket endnu mere, så vi fortsat kan bekæmpe social dumping og kriminelle arbejdsgivere. Særligt efter, at regeringen har sænket beløbsgrænsen, hvilket jeg frygter vil øge risikoen for endnu mere udnyttelse af udenlandsk arbejdskraft,” siger Søren Heisel, forbundssekretær i 3F.

Regeringen vil prioritere 1,3 mia. kroner over perioden 2023-2026 til en ny aftale, men det er endnu ikke fremlagt, hvordan pengene skal fordeles.

Derudover vil regeringen fra 2027 og frem afsætte godt 200 mio. kroner til en permanent bevilling til Arbejdstilsynet.

I 3F følger vi forhandlingerne og forventer at blive inddraget og hørt undervejs. Samtidig ser vi frem til at få mere dokumentation på, hvordan pengene skal fordeles.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm