3F: Mindstelønsdirektiv skal for EU-domstolen

3F’s formand opfordrer kraftigt til, at Danmark sender EU-direktivet om mindsteløn til EU-domstolen for at teste lovligheden og trække en tydelig streg i sandet i forhold til EU-indblanding i national løndannelse og dermed vores gode danske arbejdsmarkedsmodel.

”EU har slet ikke kompetence til at lovgive om national løndannelse og organisering,” siger Henning Overgaard.

”Det står sort på hvidt i traktaten, at det er medlemslandenes ansvar. Derfor er vores klare opfordring at Danmark anlægger et annullationssøgsmål ved EU-domstolen, for at få testet lovligheden.”

3F’s formand anerkender, at der undervejs i den politiske forhandlingsproces og behandling af direktivet er fjernet nogle af de – set med danske øjne – værste bestemmelser, og at EU-kommissionen har forsøgt at indhegne de kollektive arbejdsmarkedsmodeller, som den danske og den svenske.

”Men på trods af dette, er der INGEN garanti for, at vores måde at forhandle løn- og arbejdsvilkår på og danske lønmodtagere ikke vil blive påvirket af direktivet på sigt. Og hvis man her bøjer nakken og accepterer EU-indblanding i nationale arbejdsmarkedsforhold, på trods af den manglende kompetence og klare traktat-tekst, så er det en farlig glidebane for, hvad EU skal lovgive om i fremtiden,” siger Henning Overgaard.

3F’s formand håber, at den danske enighed og brede modstand imod mindsteløns-direktivet de sidste godt tre år – fra arbejdsgiverne og fagbevægelsen, regeringen og Folketinget og de danske medlemmer af Europa-Parlamentet – nu også omsættes til enighed om at indbringe direktivet for EU-domstolen.

”Det er nødvendigt at Danmark trækker en tydelig streg i sandet overfor EU i forbindelse med mindstelønsdirektivet. En streg, der tydeliggør traktat-teksten om, at nationale lønforhold og organisering af arbejdsmarkedet er de enkelte medlemslandes ansvar – ikke EU’s.”

Det er på ingen måde sikkert, hvorvidt Danmark får helt eller delvist – eller slet ikke får – medhold i et annullationssøgsmål. Men det vil som minimum få domstolen til at forholde sig kritisk til lovligheden af det vidtgående direktiv, som er det første, hvor EU lovgiver direkte om løn.

”Et annullationssøgsmål vil tvinge EU-domstolen til at tage stilling til lovligheden af direktivets indhold i forhold til traktaten. Dermed vil vi som minimum få anlagt nogle klare præmisser for en eventuel fortsat anvendelse af direktivet.”

”3F’s grænse er enkel. Alle former for tiltag, der på nogen måde kan true den danske arbejdsmarkedsmodel, siger vi nej til. Det gjorde vi i går, det gør vi i dag, og det vil vi også gøre i morgen. Også hvis de kommer fra EU.”

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.