3F: Liv og helbred på spil

Økonomisk ramme for arbejdsmiljøindsats ikke rimelig. Afgørende spørgsmål er skuffende skudt til hjørne

Ekspertudvalget har i dag offentliggjort sine anbefalinger til en styrket indsats for et bedre og mere sikkert arbejdsmiljø.

Ulla Sørensen, der er arbejdsmiljøpolitisk ansvarlig i 3F, understreger, at udvalgets anbefalinger falder på et tørt sted:

- Beskæftigelsesministeren erkendte selv for godt et år siden, at den negative udvikling betyder, at den hidtidige arbejdsmiljøindsats er slået fejl.

- På den baggrund er de stramme økonomiske rammer, som regeringen har sat for ekspertudvalget arbejde, efter vores opfattelse ikke rimelige. Man skal vurdere ekspertudvalgets anbefalinger i det lys, siger Ulla Sørensen, der tilføjer, at investering i arbejdsmiljø vil føre til flere gode år på arbejdsmarkedet for de ansatte og dermed vil vise sig som en gevinst for de ansatte og virksomhederne på lidt længere sigt.

- I 3F bakker vi stærkt op om en målrettet tilsynsindsats fra Arbejdstilsynets side for at uddele flere påbud og sanktioner til de virksomheder, der tilsidesætter deres medarbejderes sikkerhed og sundhed. Men Arbejdstilsynet bør fokusere på at kontrollere, om sikkerheden og sundheden er i orden på arbejdspladserne. Så vi er ikke meget for anbefalingen om, at Arbejdstilsynet skal bruge mere tid på dialog og vejledning.

- Skærpede strafbestemmelser over for virksomhederne og den ansvarlige ledelse ved gentagne eller grove tilsidesættelser af arbejdsmiljøbestemmelserne er også hårdt tiltrængt, siger Ulla Sørensen.

- Til gengæld er vi skuffede over, at man i ekspertudvalget har skudt et afgørende spørgsmål til hjørne, idet en styrkelse af arbejdsmiljøorganisationen på virksomhederne er sendt til behandling i et nyt udvalg. Det er trods alt den forebyggende indsats og dialogen på virksomhederne samt en løbende opkvalificering af medarbejdernes arbejdsmiljørepræsentanter, som kan bidrage til et mærkbart løft af sikkerheden og arbejdsmiljøet.

- Men vi tager positivt imod ethvert fremskridt - mindre og større - på arbejdsmiljøområdet, for vores medlemmers liv og helbred er på spil, når man ikke tager sikkerhed og arbejdsmiljø tilstrækkeligt alvorligt, siger Ulla Sørensen.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon på 8892 8892

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter