3F: Liv og helbred på spil

Økonomisk ramme for arbejdsmiljøindsats ikke rimelig. Afgørende spørgsmål er skuffende skudt til hjørne

Ekspertudvalget har i dag offentliggjort sine anbefalinger til en styrket indsats for et bedre og mere sikkert arbejdsmiljø.

Ulla Sørensen, der er arbejdsmiljøpolitisk ansvarlig i 3F, understreger, at udvalgets anbefalinger falder på et tørt sted:

- Beskæftigelsesministeren erkendte selv for godt et år siden, at den negative udvikling betyder, at den hidtidige arbejdsmiljøindsats er slået fejl.

- På den baggrund er de stramme økonomiske rammer, som regeringen har sat for ekspertudvalget arbejde, efter vores opfattelse ikke rimelige. Man skal vurdere ekspertudvalgets anbefalinger i det lys, siger Ulla Sørensen, der tilføjer, at investering i arbejdsmiljø vil føre til flere gode år på arbejdsmarkedet for de ansatte og dermed vil vise sig som en gevinst for de ansatte og virksomhederne på lidt længere sigt.

- I 3F bakker vi stærkt op om en målrettet tilsynsindsats fra Arbejdstilsynets side for at uddele flere påbud og sanktioner til de virksomheder, der tilsidesætter deres medarbejderes sikkerhed og sundhed. Men Arbejdstilsynet bør fokusere på at kontrollere, om sikkerheden og sundheden er i orden på arbejdspladserne. Så vi er ikke meget for anbefalingen om, at Arbejdstilsynet skal bruge mere tid på dialog og vejledning.

- Skærpede strafbestemmelser over for virksomhederne og den ansvarlige ledelse ved gentagne eller grove tilsidesættelser af arbejdsmiljøbestemmelserne er også hårdt tiltrængt, siger Ulla Sørensen.

- Til gengæld er vi skuffede over, at man i ekspertudvalget har skudt et afgørende spørgsmål til hjørne, idet en styrkelse af arbejdsmiljøorganisationen på virksomhederne er sendt til behandling i et nyt udvalg. Det er trods alt den forebyggende indsats og dialogen på virksomhederne samt en løbende opkvalificering af medarbejdernes arbejdsmiljørepræsentanter, som kan bidrage til et mærkbart løft af sikkerheden og arbejdsmiljøet.

- Men vi tager positivt imod ethvert fremskridt - mindre og større - på arbejdsmiljøområdet, for vores medlemmers liv og helbred er på spil, når man ikke tager sikkerhed og arbejdsmiljø tilstrækkeligt alvorligt, siger Ulla Sørensen.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon på 8892 8892

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm