3F: Kvalitet i aktivering skal fastholdes

Ja til opkvalificering & ja til mindre bureaukrati - men 3F finder besparelsesmål ”optimistisk”

”Vi deler ikke regeringens optimisme i forhold til, at regelforenklinger alene kan føre til så massive besparelser, som regeringen vurderer," siger forbundssekretær Søren Heisel, 3F, i en kommentar til regeringens nye udspil over for de ledige.

"For 3F er det helt afgørende, at der ikke bliver gået på kompromis med kvaliteten i aktiveringsindsatsen. Hvordan regeringen vil sikre det, når der lægges op til en personalereduktion på 1.000 mand, er svært at se. Forenkling og effektivisering skal frigive ressourcer til en forstærket indsats over for de ledige, der i dag står tilbage på perronen. Ikke mindst de ca. 70.000 unge, der hverken er i uddannelse eller i job.”

”Vi kan kun være tilfredse med, at regeringen har fokus på at revidere og forenkle reglerne for de ledige. Det var da også på tide. Det handler jo dybest set om at få de ledige i arbejde, ikke om at udvikle sagsbehandlingsprocesser i kommunerne. Regelforenklingen skal føre til et mere smidigt og effektivt beskæftigelsessystem, hvor de ledige undgår unødige frustrationer og tidsspilde. Sparer det ressourcer, så er det fint med os,” siger Søren Heisel.

I 3F er man meget opmærksom på, at nogle brancher begynder at efterlyse arbejdskraft. Så netop her kan en hurtig opkvalificering og bedre muligheder for voksenlærlinge, være guld værd for alle parter: ”Vi har brug for at fokusere på uddannelse og opkvalificering. Vi har brug for, at flere ufaglærte får papir på deres kvalifikationer og bliver faglærte. Vi har brug for voksenlærlinge, og vi har brug for, at unge på kanten af arbejdsmarkedet får en håndsrækning og et skub. Den del må og skal vi passe på,” siger Søren Heisel.

En forenkling af virksomhedspraktikken hilser 3F også velkommen: ”Vi ønsker en forenkling af virksomhedspraktikken. Den skal fungere, men uden at den fortrænger de ansatte eller virker konkurrenceforvridende for virksomhederne, og så skal det sikres, at praktikken fører til job.”

”Fagforeningerne og a-kasserne er i dag afgørende for at få ledige hurtigt i arbejde og vejledt til de rette uddannelsestilbud. Hver uge formidler 3F alene 45 jobs. Det arbejde forsætter vi og ser frem til, at samspillet med kommunerne om at få ledige i job vil ske indenfor mere enkle rammer”, siger Søren Heisel.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon 8892 8892