3F-kritik af uddannelsesudspil til unge

Regeringens nye uddannelsesudspil til unge skaber bekymring i forbundet 3F.

Regeringens reform af de forberedende uddannelsestilbud til unge skaber bekymring i forbundet 3F.

Med udspillet bliver det op til kommunerne at fastsætte de gældende takster i den nye FGU. Dermed bliver det op den enkelte kommune at vælge kvalitetsniveauet på uddannelserne.

-      Det risikerer at skabe store geografiske forskelle, hvor for eksempel udkantskommuner med mindre økonomiske midler bruger færre ressourcer på uddannelsen. Dermed bliver kvaliteten af de unges uddannelse afhængig af, hvor i landet man bor, siger Søren Heisel, der er forbundssekretær og uddannelsesansvarlig i 3F.

Der er desuden uklarhed omkring finansieringsgrundlaget for den nye FGU.

-      Regeringen fortæller i udspillet ikke, hvordan den forberedende grunduddannelse skal finansieres, og vi kan godt frygte at det bliver en markant spare-øvelse, siger Søren Heisel.

Forbundet 3F er bekymrede for at den nye FGU vil forringe unges mulighederne for at opnå anerkendte erhvervskompetencer.

-      De kompetencegivende praktikforløb ude på arbejdspladserne ser ud til at blive nedprioriteret og desuden forsvinder muligheden for at tage et kompetencegivende AMU-kursus, da det hele skal foregå på FGU, siger Søren Heisel og fortsætter:

-      Det er både påfaldende og foruroligende, at arbejdsgivernes forpligtelse til at bidrage til løsninger for de unge med regeringens udspillet er forsvundet som dug for solen.

3F pressetelefon 88928892

Enig hovedbestyrelse i 3F anbefaler et ja til de indgåede forlig3.5.2018 11:41pressemeddelelse

Hovedbestyrelsen i Danmarks største fagforening, 3F, har besluttet, at de bakker op om de overenskomster, der blev forhandlet på plads i Forligsinstitutionen i sidste uge. - Vi fik opfyldt vores to altafgørende krav: At sikre reallønsfremgang for alle vores medlemmer. Og at få en ordning, der garanter, at de offentlige lønninger følger de private. Det er et godt resultat, og jeg er glad for, at hovedbestyrelsen bakker massivt op, siger Ellen K. Lykkegård, der er formand for Den Offentlige Gruppe i 3F. Det var en enig hovedbestyrelse, der torsdag gav deres opbakning til forligene. Udover den samlede stigning i lønrammen på 8,1 procent glæder 3F sig over, at der i overenskomsterne for første gang er åbnet for, at lavtlønnede medarbejdere skal have et særligt lønløft. Det er en vigtig principiel sejr for 3F, der netop organiserer mange lavtlønnede faggrupper, siger Lykkegård. På kommunernes og regionernes område er der desuden sat penge af til at løfte kompetence- og uddannelsesniveauet,