3F-kritik af uddannelsesudspil til unge

10.5.2017 12:13 | 3F

Regeringens nye uddannelsesudspil til unge skaber bekymring i forbundet 3F.

Regeringens reform af de forberedende uddannelsestilbud til unge skaber bekymring i forbundet 3F.

Med udspillet bliver det op til kommunerne at fastsætte de gældende takster i den nye FGU. Dermed bliver det op den enkelte kommune at vælge kvalitetsniveauet på uddannelserne.

-      Det risikerer at skabe store geografiske forskelle, hvor for eksempel udkantskommuner med mindre økonomiske midler bruger færre ressourcer på uddannelsen. Dermed bliver kvaliteten af de unges uddannelse afhængig af, hvor i landet man bor, siger Søren Heisel, der er forbundssekretær og uddannelsesansvarlig i 3F.

Der er desuden uklarhed omkring finansieringsgrundlaget for den nye FGU.

-      Regeringen fortæller i udspillet ikke, hvordan den forberedende grunduddannelse skal finansieres, og vi kan godt frygte at det bliver en markant spare-øvelse, siger Søren Heisel.

Forbundet 3F er bekymrede for at den nye FGU vil forringe unges mulighederne for at opnå anerkendte erhvervskompetencer.

-      De kompetencegivende praktikforløb ude på arbejdspladserne ser ud til at blive nedprioriteret og desuden forsvinder muligheden for at tage et kompetencegivende AMU-kursus, da det hele skal foregå på FGU, siger Søren Heisel og fortsætter:

-      Det er både påfaldende og foruroligende, at arbejdsgivernes forpligtelse til at bidrage til løsninger for de unge med regeringens udspillet er forsvundet som dug for solen.

3F pressetelefon 88928892