3F: Husk de slidte lønmodtagere

Gode anbefalinger fra seniortænketanken kan på sigt mindske nedslidning og styrke mulighed for job- eller brancheskift.

Seniortænketanken præsenterer i dag 20 anbefalinger, der skal understøtte et godt og langt arbejdsliv. Tænketanken har alene haft fokus på den gruppe af seniorer, der både kan og gerne vil arbejde i flere år.

3Fs næstformand Tina Christensen – der også har været medlem af seniortænketanken – fremhæver fra anbefalingerne bl.a. behovet for øget fokus på forebyggelse af nedslidning, hvor man bør gå i gang med pilotforsøg med håndholdt arbejdsmiljøvejledning af og dialog med virksomheder inden for udsatte brancher.

Endvidere opfordres virksomhederne og lederne til at have større fokus på fastholdelse af seniorer og udnytte de fleksible muligheder, som allerede er i dag for at fastholde eller ansætte seniorer.

”Erhvervsorganisationer taler nærmest dagligt om udækket behov for arbejdskraft, så virksomhederne bør uden tøven forstærke indsatsen for, at seniorerne på arbejdsmarkedet kan forblive i beskæftigelse,” siger Tina Christensen.

”Anbefalingerne fra seniortænketanken er væsentlige i forhold til fastholdelse af seniorer på det danske arbejdsmarked. Men det er også vigtigt at huske på, at der fortsat er en stor gruppe lønmodtagere, som har knoklet i mange år i belastende jobs og ikke kan arbejde frem til den nuværende og en stigende pensionsalder. Derfor er der fortsat behov for ret til og mulighed for tidligere tilbagetrækning for de slidte lønmodtagere.”

3Fs næstformand fremhæver endvidere tænketankens anbefalinger på uddannelsesområdet, som kan bidrage til bedre muligheder for job- eller brancheskift undervejs i arbejdslivet. Eksempelvis at udvikle og forbedre realkompetencevurderingen som værktøj i AMU-systemet, så kompetenceafklaringen i højere grad er rettet mod konkrete jobfunktioner – frem for optag på uddannelser.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 8892 8892.

3F Byggegruppen indleder OK20-forhandlingerne9.12.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

I dag indleder 3F Byggegruppen og Dansk Byggeri overenskomstforhandlinger med et fælles pressemøde. Gruppeformand for Byggegruppen, Claus von Elling, glæder sig over, at de to parter sammen åbner OK20: - Vi er i Byggegruppen rigtig glade for, at vi holder fast i, at vi åbner forhandlingerne sammen på den her måde. Det er et positivt og fremadrettet signal. - Vi har på mange måder et godt og stærkt samarbejde baseret på gensidig respekt. Og respekt for det, vi sammen skal forhandle os frem til – nemlig en ny aftale for bygningsfolk på det danske arbejdsmarked. Vi er heldigvis enige om, at den model, vi er en del af – den danske model – er vigtig og stærk. Claus von Elling understreger, at det ikke bliver nemme forhandlinger, men at han håber på en god aftale til sine medlemmer: - Vi oplever et arbejdsmarked, der i stigende grad er presset af udfordringer med udenlandsk arbejdskraft. Så for os er det fx vigtigt, at vi denne gang lander en fornuftig og holdbar aftale, der rummer løsninger

3F tager skarpt afstand fra overenskomststridige arbejdsnedlæggelser2.12.2019 11:48:58 CETPressemeddelelse

Formanden for 3F Byggegruppen reagerer skarpt oven på de tumultariske scener, der i dag har udspillet sig omkring en byggeplads på Nørrebro i København. ”Hvis der er tale om overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, så tager vi skarpt afstand fra dette og opfordrer folk til omgående at vende tilbage til deres arbejde. Vi har også gjort vores afdelinger opmærksomme på dette,” siger Claus von Elling, gruppeformand for 3Fs Byggegruppen. Ifølge medieoplysninger var en gruppe mennesker samlet i morges, fordi en faglige sekretær fra Dansk El-Forbund og en stilladsarbejder søndag var blevet slået ned, da de ville dokumentere ulovlige arbejdsforhold på byggepladsen. Senere på formiddagen udviklede begivenhederne sig til tumult, da der blev kastet med genstande og et stiillads blev væltet. Politiet er ved at danne sig et overblik over, hvad der præcist er foregået. Claus von Elling understreger, at man endnu ikke ved, hvem der står bag de voldsomme handlinger. Han udtaler sig alligevel om dem, da